V posledních letech jsme se naučili, že méně je více. Dánský nábytek, švédský dekor, vonná svíčka, knížka. A je to. K tomu: co nejméně plýtvat, ideálně nakupovat bez obalu, z druhé ruky nebo swapovat. Jenže co když minimalismu odzvonilo? Máme se teď oddávat nezřízenému konzumu?
„Konec minimalismu.“ „Minimalismus je mrtev, seznamte se s maximalismem.“ „Sbohem minimalismu, ahoj maximalismu.“ Podobný titulek se během posledních pár měsíců objevil snad v každém časopise, který něco znamená. Skoro by to vypadalo, že doba střídmého skandinávského designu, monochromatického oblečení, bezobalového a bezodpadového života je za námi. Možná ale bude nejlepší vzít si z každého něco.
Úplná novinka to tedy není. Trendy jsou cyklické, pravidelně se vracejí a „styl je kyvadlo, které se rádo zhoupne hodně dramaticky“, jak říká kanadská spisovatelka a novinářka Mireille Silcoff. Právě ona nedávno popsala, jak se módní kyvadlo v poslední době vychýlilo směrem k maximalismu a okázalosti. Má v tom podle ní prsty i pandemie covidu. Zatímco ještě v prvních měsících lockdownu se spousta lidí doma řídila ikonickou minimalistkou Marií Kondo – třídili, vyhazovali, zbavovali se všeho, co už „nepřináší radost“, – s postupem času se v nich usídlila nová potřeba. Vzniklý prostor zaplnit.
„Jestli jste během pandemie nakoupili něco do bytu, možná jste si všimli, že saháte po barevnějších věcech, po větším množství vzorů, větší výstřednosti, než jste předtím byli zvyklí. Možná jste si také všimli, že vám tenhle záchvěv energie dělá radost,“ píše Mireille Silcoff. Podepsali byste to? Rozhodně nejste sami. Aukční síně i antikvariáty od lockdownů hlásí větší poptávku po starožitnostech. Ale i běžné obchody s nábytkem a dekoracemi to s výstředním designem trochu víc rozjíždějí. Vrací se estetika 80. let. Tehdy se zase nostalgicky vzpomínalo na období Ludvíka XIV., regentskou Anglii z románů Jane Austenové nebo třeba art deco 20. let.
Podobné tendence se objevují v módě, na sociálních sítích, v hudbě, dokonce i v gastronomii. Už žádné kostky ledu ve skluzu s jedním sojovým klíčkem nahoře jako ozdobou. Teď frčí talíře navršených dobrot. Nemusí být dokonale symetrické, ale musí z nich čišet hojnost. Takhle bychom mohli pokračovat dlouho, ale stačí, když se podíváte na Instagram nebo na Pinterest. Hned si všimnete, že čisté linie a odstíny šedé nahrazuje bohatství barev, vzorů, materiálů a kombinace zdánlivě nekombinovatelných věcí. A to platí všude, kde vás napadne.
Luxus láká nejvíc v dobách, kdy je život nejtěžší. Není náhoda, že se po první světové válce lidé zhlédli ve zdobném art decu. Ve 40. letech zase snili nad pozlátkovým světem Hollywoodu. Mimochodem právě tahle zlatá hollywoodská léta inspirovala letošní podzimní kolekci značky Gucci. Opulentní modely představila na přehlídce, která se konala přímo na losangeleském chodníku slávy.
Přišla prostě doba, kdy si chceme užívat extravagance a hezkých věcí. Jenže – znamená to, že se máme vykašlat na všechny dobré návyky, které nám doba minimalismu přinesla? Máme-li najednou chuť nakupovat jako zjednaní a zdobit sebe i své okolí, co na to řekne naše peněženka? A co chudák planeta? Nebyl ten minimalismus přece jenom v něčem moudřejší?
Ano, byl. Naštěstí i my můžeme být moudří a z každé módní vlny si vzít to důležité. Možná se vám zalíbily nové eklektické interiéry. Doma si chcete postavit džungli z pokojovek nebo koutek jako z Versailles. Zimu si chcete zpříjemnit barevným oblečením. Možná plánujete extravagantní Vánoce. Prostě si chcete zase užívat život plnými doušky. Máme pár tipů, jak se stát maximalistou, a přitom vlastně… zůstat minimalistou.
Nemusí to stát majlant. Schválně nahlédněte do malého antikvariátu, kolem kterého chodíte každý den do práce. Mrkněte na stránky typu Sbazar a Všezaodvoz nebo na instagramové profily, jako je @komodi.vintage (vintage skvosty za super ceny) nebo @czech_retro_maluk (české retro lampičky a další kousky). Anebo, a to je úplně nejlepší, prošmejděte rodinnou půdu nebo sklep. Určitě tam najdete spoustu pokladů.
Do swapování neboli swappingu se právě v těch minimalistických letech pustila spousta lidí. Je to skvělý způsob, jak se zbavit toho, co nepotřebujete, nebo naopak dát věcem nový život. Funguje to jednoduše: napíšete, co nabízíte a co byste za to chtěli. Třeba věnujete starou lampu za tabulku čokolády. Nebo parfém, co vám nevyhovuje, za pěknou zánovní košili. „Vyswapovat“ můžete třeba i skvělé dekorace na Vánoce, hračky pro děti nebo něco úplně jiného. Udržitelnější už to nebude! Podívejte se třeba na Swapuj.cz nebo si vyhledejte swapovací skupiny na Facebooku.
Maximalistický trend svádí k tomu, aby člověk nakoupil spoustu levných serepetiček. Ale ono to bude fungovat, i když si koupíte jednu, ovšem opravdu krásnou a kvalitní. Nejlépe od nějaké české značky. Ulevíte tím planetě, a ještě podpoříte lokální podnikatele, kteří to teď opravdu potřebují. A nezapomeňte, že úplně nejlepší investice jsou do zážitků, ať už je to dovolená, výlet do ZOO nebo nová deskovka. Trávit kvalitně čas s blízkými totiž bude v módě vždycky.
Text: Marie Barvínková Foto: Getty Images