6 minut čtení

Superhrdinové letí pořád, říká komiksový ilustrátor Michael Petrus

Ilustrátor, komiksář a hlavní kreativní hlava ve svém vlastním ilustrátorském a animačním studiu artBLOCK. Za dvanáct let praxe získal několik ocenění, vydal vlastní komiksový fantasy román, vytvořil bezpočet knižních obálek a taky zjistil, jakže se dá tím, co ho nejvíc baví, uživit.

Hry

Na čem právě pracujete? 

Na mnoha kreativních frontách. Zrovna sedím nad ilustracemi sloužícími pro propagaci našeho studia artBLOCK a učím se animaci. 

Vzpomenete si na první věc, kterou jste nakreslil?

To mohla být ta nesouvislá čára připomínající rozpláclého motýla někdy kolem jednoho roku života? 

 

Foto: Dana Urbina

Čím jste chtěl být v dětství?

Popelář byla taková ta klasika, když zrovna za oknem vyváželi odpadky. Ale jinak jsem vlastně o tomhle v dětství moc nepřemýšlel. Vím ale jistě, že to nebylo povolání ilustrátora. Dlouho mi nedocházelo, že za kreslení také lidé dostávají zaplaceno. 

Váš nejoblíbenější komiks?

Království tvé od malíře Alexe Rosse. Vůbec to není pro mě typický komiks, ale zkrátka je nejoblíbenější. Doporučuji každému dospělému, který má rád superhrdiny a zajímají ho i vážnější témata.

Existuje v komiksu něco jako trend? A pokud ano, jaký je ten současný? 

Těch proudů můžeme vidět více, čím dál víc mezi lidi prostupuje i komiks s dospělejšími tématy a žánry. Pořád ale frčí superhrdinové. Na těch komiks, jak ho dnes známe, začínal. Byli tu vždycky a díky filmům od Marvelu a DC jsou stále v kurzu. 

Pro Albi ScienceAlbi Crafts jste vytvořili se studiem artBLOCK komiks pro děti. Liší se dětská a dospělácká komiksová tvorba? Mám na mysli spíš styl kresby než obsah. 

Zjednodušeně řešeno, dospělý čtenář ocení mnohem více realističnosti v kresbě nebo větší stylizaci a expresivitu. Tedy to, jak je v kresbě realita ohnutá, aby stále byla rozpoznatelná, ale vychází více osobitě z kreslířovy ruky. Děti naopak více ocení jednodušší, roztomilejší, barevnější kresbu. Není to sice pravidlem, ale ve zkratce se to takto popsat dá.

 

Řeší kreslíř i to, jestli mu jsou hlavní postavy sympatické? 

Rozhodně. Sice je to hodně na konzultacích se scenáristou, ale kreslíř je sám o sobě často také tvůrce postav, jejich charakterů, motivací, a hlavně režisérem toho, jak v komiksu „hrají svou roli“.

 Jací jsou Eva s Tomášem, hlavní hrdinové Albi komiksu? 

Oba jsou zvídaví, nebojácní zkoušet nové věci a objevovat všechny možné světy či dobrodružství. 

 

 

Eva a Tomáš dokonce ožijí v rámci TV spotů, které vznikly ve spolupráci s agenturou Kreativní bojovníci a artBLOCK.

 

Jak dlouho trvá výroba jedné komiksové stránky a jak to vlastně probíhá? Máme si představit klasickou práci s tužkou a papírem? 

 

Ta doba se může různit. Většinou ale komiksová stránka trvá v samotné kresbě jeden až tři dny podle složitosti. To nepočítám vymýšlení a psaní scénáře a opatření komiksu bublinami, což je samostatná grafická disciplína. Kresba pro účely, jako je komiks pro Science a Crafts, se dnes už nedělá tužkou na papír. Pracuje se výhradně digitálně. Jak kreslení, tak barvení a další grafické postprodukce. To kreslíř dělá za pomocí grafického tabletu a speciálního softwaru, jako je např. Photoshop.

 

Foto: Michal Škodek

 

Jaký je nejtěžší projekt, na kterém jste kdy pracoval? 

Pravděpodobně Nanits Comics. Aplikace pro pohyblivé a ozvučené komiksy, kterou jsem spoluzakládal. Byl to zcela nový přístup k tomu, jak tvořit a následně číst komiks v digitální podobě.

Dá se v současné době komiksem uživit?

Určitě. Ale záleží na mnoha okolnostech. Kde žijete, pro koho pracujete a jak. Jste na volné noze, nebo v nějakém studiu? Pracujete na autorských komiksech, komiksech velkých studií, jako je Marvel, nebo pracujete na úrovni firemní marketingové komunikace? Každopádně živit se komiksem není tak jednoduché. Většina českých ilustrátorů spíše kombinuje kreslení ilustrací a komiksů. Hlad po ilustracích je obecně větší než po komiksech. Někdo se přímo na komiksy specializuje. V zahraničí jsou zase lidé, kteří pro zmiňovaná studia kreslí denně příběhy s jejich postavami.

Jak sladit požadavky klienta a ilustrátora? Kdo má právo na final touch? 

To je spíše alchymie. Chce to mnoho zkušeností, citu, dobré komunikace, pochopení a empatie. Na final touch by měl mít výhradní právo spíše ilustrátor, protože on je expert na to, jak by dílo mělo nakonec působit. Ovšem celý účel, směr, obsah, to jsou oblasti, na kterých se musí ilustrátor s klientem dohodnout.

 

 

Největší profesní úspěch?

Živím se tím, co mě baví!

Největší fuck-up?

Trochu se obávám, že mě ještě někdy čeká. Zatím jsem nezažil nic tak strašného. Každopádně práce na úkor zdraví, osobní pohody a vztahů, to je něco, co se o mě značně v minulosti otřelo, a rád bych se opakování do budoucna vyhnul.

Jakou radu byste dal začínajícím kreslířům?

Kreslete každý den. Trénujte a zlepšujte svoje řemeslo. Pokud máte ambice se tím živit, naučte se něco o komunikaci, o podnikání. Zaměřte se na to, jak svou tvorbou můžete pomoci někomu, kdo je ochotný za to zaplatit. Do svého portfolia si dávejte především ty věci, které vás baví a které chcete dělat. 

 

Foto: archiv autora

Jaké jsou vaše profesní plány do budoucna? 

Pomáhat klientům skrze výraznou kreslenou tvorbu, ať už jsou to ilustrace, komiks, nebo animovaná videa. Také chci dále rozvíjet svůj youtubový pořad Kreativní Kreatury, který pomáhá právě kreativním profesionálům s jejich podnikáním, podobně jako to dělám osobně konzultacemi ilustrátorům a grafikům, abychom pro ně našli ty správné klienty a nastavili férové ceny… A když zbyde čas, rád bych si zase střihnul další autorskou komiksovou knížku, jako byla On the Coast of Dreams.

Text: Viola Černodrinská Foto: archiv Michaela Petruse a Albi


Naposledy přidané

Nahoru