Balíčky expedujeme až 27. 12.! Náš expediční sklad je nyní uzavřen. Objednávky do 26. prosince včetně, budeme expedovat až po Vánocích 27. prosince!
Více informací
6 minut čtení

Rád nechávám věcem volný průběh, říká Tomáš Holek

O tvorbě deskovek, raketovém úspěchu a trpělivosti, která růže přináší.

Hry
Rád nechávám věcem volný průběh, říká Tomáš Holek

Tomáš Holek, původně grafik, se dnes naplno věnuje designu deskových her a slaví úspěchy i na mezinárodní scéně. S herním designem začal už ve dvanácti letech, kdy vytvářel vlastní verze her inspirované tituly z PlayStationu. Opravdový zlom ale nastal s legendárními Osadníky z Katanu – tahle hra ho natolik uchvátila, že začal psát vlastní scénáře, vyrábět herní komponenty a kreslit mapy, které zabíraly bez nadsázky celý obývák (k radosti jeho rodičů). Jak tvoří dnes a jak si poradí, když mu něco nejde?

Celý herní svět se každoročně soustředí na podzimní deskoherní veletrh Spiel Essen v Německu, kde jste letos poprvé představil své hry.

Představte si sedm hal plných lidí, kteří jsou stejně zapálení do deskových her jako já (smích). Pro herní svět je Spiel Essen velká událost – letos se tu představilo kolem 1 500 nových her od 900 vydavatelů, na které se přišlo podívat na 200 000 návštěvníků.

A vám se povedlo něco mimořádného – vystavil jste hned tři hry! Čajovou zahradu, SETI a Galilea Galilei. 

Před časem jsem si řekl, že pokud se chci věnovat designu deskovek naplno, musím do toho pořádně šlápnout. Každá z těch her má jiného vydavatele, ale všechny vyšly téměř současně – a co víc, krásně se umístily.

Takže hned první příčky?

Podle hlasování na geekbuzz, ve kterém návštěvníci veletrhu hlasují a hodnotí hry, se po konečném sečtení umístila SETI na 1. místě, Galileo na 4. místě a Čajová zahrada na 21. místě.

Není asi úplně běžné, aby jeden autor přivezl na veletrh několik svých her, navíc tak úspěšných. 

To máte pravdu, způsobilo to tam trochu rozruch. Lidé chtěli fotku nebo podpis. Nejsem moc zvyklý na pozornost – jsem spíš introvert. V Essenu mi vůbec nedocházelo, proč ke mně chodí cizí lidé (smích).

Hry vytváříte už od dětství, že?

Asi od dvanácti let. Bavilo mě nejen hrát hry, ale hlavně si je přizpůsobovat. Dokonce jsem jako teenager donesl jednu hru do Albi, ale odmítli mě, protože se tehdy autorskými hrami nezabývali. Byl jsem neznámý a prosadit se bylo náročné. Řekl jsem si ale, že se nejdřív zaměřím na to, aby byly mé hry co nejlepší, a tu první hru jsem schoval do šuplíku s tím, že se k ní možná jednou vrátím.

Vypadá to, že umíte být trpělivý…

Věděl jsem, že hra musí být perfektní, než ji zase nabídnu. Soustředil jsem se na další prototypy a hodně hrál hry – člověk se tím naučí opravdu hodně.

Co se s tou první hrou nakonec stalo?

První pokusy s deskovými hrami, včetně vlastního rozšíření pro Osadníky z Katanu a her inspirovaných oblíbenými videohrami, se bohužel nenávratně ztratily. Ale svou první opravdu velkou hru z prostředí starého Egypta, kterou jsem vytvořil před patnácti lety, mám stále schovanou jako vzpomínku.

Máte stále doma v šuplíku rozpracované hry? 

Mám jich tam docela dost (smích) – když mi u některé něco nesedí, odložím ji a vrátím se k ní třeba i za několik let. Čajovou zahradu jsem začal tvořit v roce 2020, na dva roky ji pak uložil do šuplíku. 

Neměl jste chuť se k ní vrátit dřív?

Vůbec. Zasekl jsem se na jednom problému, a tak jsem tomu nechal volný průběh. Většina autorů nabídne prototyp vydavatelům hned, ale já chci, aby byl co nejlepší. To vyžaduje testování s širším okruhem lidí než jen s rodinou (smích). Protože ti vás rovnou pochválí nebo jsou překvapení, že jste vůbec schopni nějakou hru vytvořit. 

A teď k Čajové zahradě, která vyšla letos na podzim v Albi.

Je to strategická hra, která vás zavede do staré Číny do oblasti Yunnanu, kde byly úplně první čajové zahrady. A stane se z vás pěstitel čaje. Cílem hráčů je rozšířit své plantáže a zakládat nové zahrady v údolích podél řeky. Čaj pěstujete, ale zároveň i fermentujete a dozvíte se také spoustu informací o historii tohoto nápoje. 

Hra je krásná i na pohled – ilustrátorka Barbora Srp Žižková použila zajímavé orientální barvy…

Nejdominantnější tam je asi taková oranžovo-růžová, která není v deskovkách úplně běžná, ale i díky tomu hra vyniká.

Jaké máte profesní plány do budoucna?

Dělám na několika dalších titulech a zkouším i jednodušší hry pro rodiny a děti. 

Vypadá to, že deskovkami prostě žijete.

Řekl jsem si, že dokud to jde, chci toho využít naplno. Uvidíme, co vám řeknu za pár let. (smích)


 

  • Ve hře SETI: Search for Extraterrestrial Intelligence vedete vědeckou instituci hledající stopy mimozemského života. Hra čerpá inspiraci z moderních technologií a vesmírného výzkumu.
  • Ve hře Galileo Galilei se hráči stanou astronomy objevujícími nové planety a vesmírné objekty a zdokonalujícími své dalekohledy. Musí se ale vyhýbat inkvizici, aby neskončili jako Giordano Bruno.

 

Text: Viola Černodrinská Foto: Archiv Tomáše Holka, Archiv Albi


Naposledy přidané

Nahoru