V Albi pracuje už víc než dvě desítky let, a jak sama říká, má jej navěky spojené s vůní přáníček. Momentálně se podílí na několika skvělých projektech. Jedním z nich jsou i nápadité svíčky z edice Heart & Home. Jaké novinky chystá uvést na trh a jak to, že tyhle svíčky voní až do samého konce?
Hraju, ale nemám ráda dlouhé a komplikované návody a strategické hry (smích). S rodinou jsem si oblíbila jednoduché hry, kde si během chvilky načtu pravidla a můžu začít hrát. Třeba jako Umí prase létat? nebo Osadníci z Katanu Junior.
Jsem tu 24 let. Za svůj život jsem zažila jen dva zaměstnavatele a doteď si pamatuju svůj první den v Albi plný euforie a nadšení. Albi mám taky už navěky spojené s vůní přáníček, protože v té době firma prodávala jen to. Jejich vzorky jsme skladovali v kanceláři, kde to krásně vonělo tiskovým lakem a papírem.
Ano, organizovala jsem průzkumy, focus groupy a jednala s dodavateli motivů na přáníčka, od kterých jsme kupovali licence a práva. Náplň práce se mi časem mnohokrát změnila a já za to vždycky byla ráda. V Albi totiž platí jediná konstanta a tou je změna.
Těch projektů je víc. Mám na starosti svíčky, hřejivou plyš „Warmies“, dárky se jmény a konkrétními cílovkami jako „nejlepší babička“, „maminka“ apod., lahve na pití všeho druhu a pak dárky v displeji. To jsou drobnosti, které nevyplní větší prodejní plochu, takže je vystavujeme v menších kartonových stojanech. Jsou to malé radosti jako třeba klíčenky, podtácky nebo dárkové šperky různého druhu.
To mě na tom právě hrozně baví. Moje práce není jednodruhová, pokud jde o výrobky, a není ani jednodruhová, pokud jde o činnosti. Dost často ráno nevím, jaký bude den (smích).
Z legrace tvrdím, že být category managerem znamená být polobohem. Máte na starosti skupinu produktů, o které se staráte po celou dobu jejich životního cyklu, od začátku až do konce. Během toho získáte vhled do různých profesí. Jste částečně kreativcem, grafikem i nákupčím, jednáte s dodavateli, sjednáváte výrobní podmínky. Řešíte logistiku, když potřebujete zboží dostat z Dálného východu do Česka. Jako category manager zabrousíte i do marketingu, reklamy, následně analyzujete úspěšnost produktu na trhu.
Naštěstí jsem obklopena spoustou odborníků, kteří mi s každou tou oblastí pomáhají.
Oprostit se od vlastního vkusu. Nebrat ohled na to, jestli se mi produkt líbí, nebo nelíbí, ale dívat se na něj obchodníma očima. V tomhle oboru už mám spoustu let zkušeností a celkem jsem se to naučila. Na začátku to ale nebylo úplně jednoduché.
Musíte mu věřit. Stačí ale, když mu uvěříte ekonomicky. Víte, že to tvoříte pro určitou cílovou skupinu, které se výrobek líbit bude, a vy na tom ještě navíc jako firma vyděláte.
Začnu trochu obecně. Pro výrobu svíček se používají různé druhy vosků. Celých 95 % svíček na trhu jsou svíčky z parafínového vosku. Zbylých 5 % jsou svíčky vyrobené z různých druhů přírodního vosku. Parafín vzniká jako vedlejší produkt při výrobě ropy, což už tak může být pro někoho problematické. Navíc když si údajně zapálíte deset velkých parafínových svíček ve větší místnosti, je to v podstatě stejné, jako byste v takové místnosti nastartovali auto a dýchali pak to, co vychází z jeho výfuku. A to nemluvím o tom, co se dostává do vzduchu, když svíčku sfouknete.
Naše svíčky jsou ze sójového vosku, který nejen že je čistě přírodní, ale zároveň má ještě spoustu dalších výhod. Třeba tu, že když si takovou svíčku doma zapálíte, tak se vám při hoření do vzduchu neuvolňuje tolik škodlivin jako v případě parafínových svíček. Sójové svíčky mají bílý dým, který je o hodně méně škodlivý. Vůně se z nich uvolňuje rovnoměrně, takže voní stejně intenzivně na začátku jako na úplném konci.
Na podzim jsme uvedli novinky Ranní úsvit a Divoké ostružiny a na Vánoce máme dvě nové vůně Andělské Vánoce a Skořicové koření. Pak máme nový typ svíček, kterým říkáme zářivé. Na obalu mají jemně vykreslený obrys anděla, a když svíčku zapálíte, tak z toho ten motiv krásně prosvítá.
Určitě. Svíčky jsou zároveň i bytovým doplňkem, takže pokud je zrovna v módě nějaká barva, bude trendy i ve světě svíček. Používají se hodně minimalistické designy v přírodních zemitých tónech a svíčky pak v interiéru působí spíše nenápadně. Samotné vůně moc trendům nepodléhají, je to spíš o sezónnosti. V létě jsou oblíbené jemnější ovocné vůně, zatímco v zimě kořeněné.
Hřejivé Vánoce, připomíná mi vůni Vánoc v bytě, kde jsem bydlela jako malá. Pamatuju si, jak se vůně jehličí prolínala s vůní koření, když maminka pekla cukroví.
Je to dáno tím, že když jsme produkt uváděli na trh, nic podobného tady nebylo. Zároveň jsou to opravdu kvalitní produkty s roztomilým designem a originálním použitím. Plyšáci jsou naplnění levandulí z Provence, která vydrží vonět strašně dlouho.
To bych raději nezkoušela. Myslím, že by se tam chudák „warmiesák“ úplně spekl. A netroufám si vůbec říct, co by se stalo s tou levandulí uvnitř. Plyšáka ale můžete dát s klidem do mrazáku. Tak jako hřeje, dokáže stejně efektivně i chladit. Určitě je ale dobré jej nejdřív vložit do sáčku a teprve pak do mrazáku.
Do nabídky máme nově zařazená zvířátka, jako je třeba ptakopysk, jezevčík či sněžný leopard, nebo v současnosti hodně populární avokádo.
Kamarádce, kolegyni nebo mamince bych určitě zvolila nějaký menší, milý šperk. Doplnila bych to o čokoládu, protože sladkého není nikdy dost. Skvělé je také multifunkční nářadí z kolekce Mužská záležitost. Určitě se ale může hodit i ženám.
Dětství jsem prožila v osmdesátkách, takže mi udělalo radost všechno, co bylo ze zahraničí. Vybavuju si, jak jeli rodiče na dovolenou do Francie a přivezli mi obrovskou panenku s dlouhými vlasy. Mluvila a měla otevírací bříško s malou gramodeskou, která hrála písničky. Z toho jsem byla úplně paf.
Text: Viola Černodrinská Foto: Anežka Vrbová