8 minut čtení

Objevte svět Kouzelného čtení s Vlastimilem Toušem

Jak vznikají knihy v edici Kouzelné čtení, co všechno takový proces obnáší a jaké novinky Albi chystá? S category managerem Kouzelného čtení jsme si povídali nejen o tvorbě knih a hledání nových témat, ale i o maličkostech, které mu v životě dělají radost.

Video Co se děje v Albi

Vzpomenete si na knihu z dětství, která vás uhranula? 

Měl jsem strašně rád Obrazy z českých dějin od čtveřice Černý, Adla, Kalousek a Zátka, kde popisovali naši historii do začátku první světové války. K tomu jsem se vracel mnohokrát. Nebylo tam moc textu, ale jednotlivé události byly přitom skutečně dobře popsané a pro dítě srozumitelné. Miloval jsem taky komiksy v Ábíčku. Celkově jsem ale byl jako malý hrozně konzervativní, a než abych načítal nové tituly, tak jsem se vracel k těm málo knihám, které už jsem přečetl (smích). 

 

Co v Albi obnáší profese category managera? 

Mojí zodpovědností je, aby měl osmičlenný vývojový tým edice Kouzelné čtení ideální podmínky k práci. Aby mohli dělat knížky a další produkty v co nejvyšší kvalitě a dodávali je včas. A taky aby s výsledky té práce byli spokojeni jak zákazníci, tak i ten tým.

 

A jaké jsou ideální podmínky? 

Je potřeba, aby si lidé, kteří na produktu pracují, k němu vytvořili vztah. Je to jejich dítě a není nic horšího, než kdyby pracovali na něčem, na čem sami nechtějí. Samozřejmě je důležité, aby měly produktové manažerky dostatek času na všechny projekty, protože i to se projeví v jejich motivaci pracovat. 

 

Které knihy patří mezi dlouhodobě nejprodávanější? 

Jsou to ty, se kterými jsme začínali – jako Svět zvířat, Doprava nebo třeba Lidské tělo. Absolutním bestsellerem jsou Zpívánky. Jsou cenově dostupné a přináší hodně zábavy. Děti se naučí jednoduché písničky, je tam i karaoke model nebo noty, podle kterých si dítě písničku může i zahrát třeba na flétnu. Dobře fungují všechny pohádky nebo angličtina podle metodiky Helen Doron. 

 

Kdo vymýšlí nová témata? 

Ve většině případů my sami. Nápady sbíráme v průběhu roku, navštěvujeme veletrhy, čteme knížky, spousta z nás má děti, které nás také inspirují. Z toho všeho vznikají nápady, které pak probíráme v rámci brainstormingů. Řekneme si třeba, že další knihu chceme věnovat umění, a pak přichází na řadu otázky typu: pro jak staré děti, o čem to konkrétně bude, kdo bude knížku ilustrovat, kdo ji „namluví“ a tak dále. 

 

To zní jako poměrně složitý proces. Nejen vymyslet zajímavé téma, ale ještě je zajímavě uchopit pro konkrétní věkovou skupinu… 

Naší hlavní cílovou skupinou jsou děti od tří do sedmi let. Máme i knihy pro dvouleté děti nebo pro věkovou kategorii od deseti plus, ale v tom druhém případě je strašně těžké děti zaujmout.  V předpubertálním věku jsou často hodně ovlivněné svou sociální bublinou a smart technologiemi. Těm se Albi tužka těžko vyrovnává. 

 

Dostáváte tipy na nové knihy i přímo od zákazníků? 

Ano a nejen od nich. Často se nám hlásí i různí tvůrci, kteří by se rádi podíleli na Kouzelném čtení. Naposledy třeba hudebník Jiří Burian alias Kapitán Demo.

 

Jak je to s herci, kteří knihy namlouvají? Máte své stálice, nebo se obsazení mění podle titulů? 

Nemáme vyloženě dvorní herce. Střídáme je podle titulů a výběr mají na starost produkťačky. Mezi současné „hlasy Kouzelného čtení“ patří třeba Filip Schwarz, Filip Jančík, Pavel Rímský nebo Jana Stryková. Tito se například objeví v připravovaném komiksu Parta Pac, kde je namluveno celkem osm různých postav. 

 

Jeho autorem je komiksový kreslíř Petr Kopl…

Přesně tak, autor legendárního Péráka nebo oblíbeného komiksu Morgavsa & Morgana. Je autorem nejen obrázků, ale také textu a myslím, že z toho bude moc hezká věc. Dosud jsme nic takového nedělali, takže si právě od tohoto komiksu dost slibujeme. Je to poprvé, co jsme investovali hodně i do hudební části, díky které bude klasický hlasový doprovod podbarvený také originální scénickou hudbou. Každou stránku si čtenář bude moct procházet buď po bublinách, nebo si může přehrát celý příběh naráz. 

 

Letos na jaře jste uvedli novou Albi tužku. Jaké má výhody oproti té předešlé? 

Co se týká designu, tak má rozhodně lepší ergonomii, lépe se drží. Nevypadá tak dětsky, což nám otevírá možnosti při tvorbě produktů pro dospělé. Zároveň, pokud si děti budou chtít tužku nějak personalizovat, nabízíme k ní různé doplňky – hlavičky s motivy zvířátek, která se na tužku jednoduše nasadí. Pak jsou tu technikálie jako kvalitnější reproduktor s vyšším rozsahem hlasitosti nebo zabudovaný bluetooth, takže k ní lze připojit i bezdrátová sluchátka.

 

Tužky jsou extrémně odolné. Můj syn ji například vyhodil z okna v pátém patře a normálně to přežila. Jen teď „mluví“ tišeji. Existuje v Albi pro tyhle případy něco jako servis? 

Servisní místa nemáme a popravdě ani neplánujeme. Pokud má zákazník s tužkou problémy a nejedná se o úmyslné poškození, vyměníme ji za novou nebo nabídneme padesátiprocentní slevu na našich Albi prodejnách.

 

Další novinkou na trhu je edice Chytrý školák…

Jsou to svým způsobem doplňkové tituly/učebnice ke klasickým učebnicím, které děti dostávají ve škole. Není to stoprocentní učebnice, ale mnohem lákavější a strukturovanější výcuc z toho nejzajímavějšího. Snažili jsme se obsáhnout témata, která děti ve svém osobním životě skutečně využijí. Prvním produktem byla Prvouka, která pokrývá rozsahem znalosti první až třetí třídy. K tomu přibyla také Vlastivěda - zeměpisná částVlastivěda - dějepisná část, která vznikla ve spolupráci se skvělým pedagogem Ivanem Bauerem. Na ulici byste si tohoto nenápadného pána asi nevšimla, ale ve chvíli, kdy začne mluvit o nějaké historické události, tak se mu doslova pověsíte na rty. 

 

 

Plánujete edici ještě nějak rozšířit? 

Na začátku příštího roku by měla vyjít Přírodověda, na to se moc těším. 

 

Nabízíte také glóbus. Co všechno umí? 

Svítí, u každého státu se dozvíte jeho jméno, počet obyvatel, základní geografické a geopolitické informace. Můžete si také poslechnout hymnu každého z nich. 

 

Jak dlouho vlastně trvá, než vyrobíte knihu od počátečního nápadu až po finální uvedení produktu na trh? 

Minimálně rok. Nejde to zkrátit, protože je tam mnoho vývojových fází a většinu z nich nelze urychlit. Počáteční nápad, ladění konceptu, pak následuje tvůrčí část, ve které produkťačka dává dohromady texty a ilustrace od tvůrců. To může trvat třeba i několik měsíců. Po ní přichází celá řada technických úkonů – každý obrázek musí ve všech vrstvách říkat, co má, musí fungovat speciální OID vrstva, ze které čte informace senzor naší tužky atd. V neposlední řadě se také musí text nahrát, sestříhat a pečlivě překontrolovat přesné nasazení k daným obrázkům. 

 

To vážně vypadá jako dost práce. A nejspíš jste zmínil jen malou část… 

Právě proto je potřeba, aby byli všichni v mém týmu spokojeni a dobře se jim pracovalo.

 

Kdybyste měl vy sám napsat knihu pro děti, o čem by byla? 

O našem odboji a operaci Anthropoid. A taky o Slavii Praha (smích). 

 

Co vám dělá v životě největší radost? 

Zdravé děti, pohoda v práci a dobré výsledky Slavie.

 

Text: Viola Černodrinská  Foto: Anežka Vrbová 


Naposledy přidané

Nahoru