Jak vznikají knihy v edici Kouzelné čtení, co všechno takový proces obnáší a jaké novinky Albi chystá? S category managerem Kouzelného čtení jsme si povídali nejen o tvorbě knih a hledání nových témat, ale i o maličkostech, které mu v životě dělají radost.
Měl jsem strašně rád Obrazy z českých dějin od čtveřice Černý, Adla, Kalousek a Zátka, kde popisovali naši historii do začátku první světové války. K tomu jsem se vracel mnohokrát. Nebylo tam moc textu, ale jednotlivé události byly přitom skutečně dobře popsané a pro dítě srozumitelné. Miloval jsem taky komiksy v Ábíčku. Celkově jsem ale byl jako malý hrozně konzervativní, a než abych načítal nové tituly, tak jsem se vracel k těm málo knihám, které už jsem přečetl (smích).
Mojí zodpovědností je, aby měl osmičlenný vývojový tým edice Kouzelné čtení ideální podmínky k práci. Aby mohli dělat knížky a další produkty v co nejvyšší kvalitě a dodávali je včas. A taky aby s výsledky té práce byli spokojeni jak zákazníci, tak i ten tým.
Je potřeba, aby si lidé, kteří na produktu pracují, k němu vytvořili vztah. Je to jejich dítě a není nic horšího, než kdyby pracovali na něčem, na čem sami nechtějí. Samozřejmě je důležité, aby měly produktové manažerky dostatek času na všechny projekty, protože i to se projeví v jejich motivaci pracovat.
Jsou to ty, se kterými jsme začínali – jako Svět zvířat, Doprava nebo třeba Lidské tělo. Absolutním bestsellerem jsou Zpívánky. Jsou cenově dostupné a přináší hodně zábavy. Děti se naučí jednoduché písničky, je tam i karaoke model nebo noty, podle kterých si dítě písničku může i zahrát třeba na flétnu. Dobře fungují všechny pohádky nebo angličtina podle metodiky Helen Doron.
Ve většině případů my sami. Nápady sbíráme v průběhu roku, navštěvujeme veletrhy, čteme knížky, spousta z nás má děti, které nás také inspirují. Z toho všeho vznikají nápady, které pak probíráme v rámci brainstormingů. Řekneme si třeba, že další knihu chceme věnovat umění, a pak přichází na řadu otázky typu: pro jak staré děti, o čem to konkrétně bude, kdo bude knížku ilustrovat, kdo ji „namluví“ a tak dále.
Naší hlavní cílovou skupinou jsou děti od tří do sedmi let. Máme i knihy pro dvouleté děti nebo pro věkovou kategorii od deseti plus, ale v tom druhém případě je strašně těžké děti zaujmout. V předpubertálním věku jsou často hodně ovlivněné svou sociální bublinou a smart technologiemi. Těm se Albi tužka těžko vyrovnává.
Ano a nejen od nich. Často se nám hlásí i různí tvůrci, kteří by se rádi podíleli na Kouzelném čtení. Naposledy třeba hudebník Jiří Burian alias Kapitán Demo.
Nemáme vyloženě dvorní herce. Střídáme je podle titulů a výběr mají na starost produkťačky. Mezi současné „hlasy Kouzelného čtení“ patří třeba Filip Schwarz, Filip Jančík, Pavel Rímský nebo Jana Stryková. Tito se například objeví v připravovaném komiksu Parta Pac, kde je namluveno celkem osm různých postav.
Přesně tak, autor legendárního Péráka nebo oblíbeného komiksu Morgavsa & Morgana. Je autorem nejen obrázků, ale také textu a myslím, že z toho bude moc hezká věc. Dosud jsme nic takového nedělali, takže si právě od tohoto komiksu dost slibujeme. Je to poprvé, co jsme investovali hodně i do hudební části, díky které bude klasický hlasový doprovod podbarvený také originální scénickou hudbou. Každou stránku si čtenář bude moct procházet buď po bublinách, nebo si může přehrát celý příběh naráz.
Co se týká designu, tak má rozhodně lepší ergonomii, lépe se drží. Nevypadá tak dětsky, což nám otevírá možnosti při tvorbě produktů pro dospělé. Zároveň, pokud si děti budou chtít tužku nějak personalizovat, nabízíme k ní různé doplňky – hlavičky s motivy zvířátek, která se na tužku jednoduše nasadí. Pak jsou tu technikálie jako kvalitnější reproduktor s vyšším rozsahem hlasitosti nebo zabudovaný bluetooth, takže k ní lze připojit i bezdrátová sluchátka.
Servisní místa nemáme a popravdě ani neplánujeme. Pokud má zákazník s tužkou problémy a nejedná se o úmyslné poškození, vyměníme ji za novou nebo nabídneme padesátiprocentní slevu na našich Albi prodejnách.
Jsou to svým způsobem doplňkové tituly/učebnice ke klasickým učebnicím, které děti dostávají ve škole. Není to stoprocentní učebnice, ale mnohem lákavější a strukturovanější výcuc z toho nejzajímavějšího. Snažili jsme se obsáhnout témata, která děti ve svém osobním životě skutečně využijí. Prvním produktem byla Prvouka, která pokrývá rozsahem znalosti první až třetí třídy. K tomu přibyla také Vlastivěda - zeměpisná část a Vlastivěda - dějepisná část, která vznikla ve spolupráci se skvělým pedagogem Ivanem Bauerem. Na ulici byste si tohoto nenápadného pána asi nevšimla, ale ve chvíli, kdy začne mluvit o nějaké historické události, tak se mu doslova pověsíte na rty.
Na začátku příštího roku by měla vyjít Přírodověda, na to se moc těším.
Svítí, u každého státu se dozvíte jeho jméno, počet obyvatel, základní geografické a geopolitické informace. Můžete si také poslechnout hymnu každého z nich.
Minimálně rok. Nejde to zkrátit, protože je tam mnoho vývojových fází a většinu z nich nelze urychlit. Počáteční nápad, ladění konceptu, pak následuje tvůrčí část, ve které produkťačka dává dohromady texty a ilustrace od tvůrců. To může trvat třeba i několik měsíců. Po ní přichází celá řada technických úkonů – každý obrázek musí ve všech vrstvách říkat, co má, musí fungovat speciální OID vrstva, ze které čte informace senzor naší tužky atd. V neposlední řadě se také musí text nahrát, sestříhat a pečlivě překontrolovat přesné nasazení k daným obrázkům.
Právě proto je potřeba, aby byli všichni v mém týmu spokojeni a dobře se jim pracovalo.
O našem odboji a operaci Anthropoid. A taky o Slavii Praha (smích).
Zdravé děti, pohoda v práci a dobré výsledky Slavie.
Text: Viola Černodrinská Foto: Anežka Vrbová