ISS Vanguard je epická sci-fi příběhová hra, která se nadsvětelnou rychlostí řítí na český deskoherní trh. Stojí za ní stejný tým jako za oceňovanou fantasy epikou Tainted Grail: Pád Avalonu, ale rozhodně to není jen Tainted Grail ve vesmíru – v zásadě to jediné, co tyto hry spojuje, je propracovaný a skvěle napsaný příběh, jemuž směr udávají vaše volby, a skutečnost, že se jedná o kooperativní tituly.
Dalo by se říct, že ISS Vanguard jsou dvě hry v jedné – tak trochu jako například videoherní série XCOM. Zatímco v lodní fázi společně řešíte vylepšování titulní lodi, instalaci nových technologií, výcvik rekrutů nebo ošetřování zranění, která si členové posádky odnesli z poslední mise, ve fázi průzkumu planety se pak ujmete jednotlivých členů výsadkového týmu a budete se potýkat s nástrahami, které na vás více jak dvě desítky prozkoumatelných světů v kampani ISS Vanguard nachystaly.
Každý hráč je v ISS Vanguard velitelem jedné nebo více ze čtyř sekcí, které se starají o hladký chod mise. Ve fázi planetárního průzkumu pak sekce vysílají své zástupce, jejichž přímého vedení se hráči ujímají. Na výběr je více než osmdesát členů posádky, každý s vlastním životním příběhem a několika speciálními schopnostmi. Vaše možnost v misi ale neovlivňuje pouze to, s kým do akce jdete, ale také jakým z více než sta typů vybavení jej ověsíte. Vezmete si s sebou raději ochranný exoskelet, nebo lanový skluz? Medkit navíc, nebo radši plazmový řezák?
Rozhodovat se musíte pečlivě, protože každý typ výsadkové lodi, jichž je ve hře hned několik, unese jiný počet vybavení a na konci mise pak zase jiný počet důležitých objevů. Nikdy tak nemáte k dispozici všechno a musíte se pečlivě rozhodovat, co asi bude potřeba, a jaká postava bude pro danou misi nejvhodnější.
Prozkoumávání planet a dalších objektů se pak odehrává na planetární desce, což je dynamicky se měnící herní plán, unikátní po každou planetu, na kterém se nachází řada bodů zájmu, mezi kterými se můžete přesouvat a které můžete prozkoumávat.
Drtivá většina z nich vyžaduje k průzkumu splnění nějakého ověření kostkami. Ano – kostkami, právě ty přicházejí ke slovu velmi často. Ve hře je hned několik unikátních typů kostek, z nichž každá se hodí v jiných situacích – i jejich výběr tak často může rozhodnout o úspěchu či neúspěchu vaší mise. Ale není potřeba se bát, že by odvážní průzkumníci byli odkázáni jen na vrtkavou přízeň Štěstěny, způsobů, jak výsledek hodu ovlivnit, je totiž celá řada – zejména využijete schopnosti členů posádky, akční karty sekcí, které lze hrát pro různé efekty (a jejichž skladba – opět – může doslova „zamíchat kartami“), anebo vybavení.
Úspěchy při plnění výzev na planetární desce vám mohou přinést zejména pokrok v příběhu, ale také cenné žetony náznaků či objevy, které vám pomohou ve vývoji nových technologií a jejich následné výrobě. Při splnění speciální výzvy během mise navíc můžete účastnící se členy posádky povýšit (celkem mohou členové získat až 3. hodnosti) a tím dále zvýšit jejich možnosti. A vězte, že ztráta zkušeného člena s hodností 3 vás pak bude mrzet daleko víc, než když přijdete o nějakého nováčka, co sotva vylezl z hibernační kóje.
A že o postavy budete přicházet. V ISS Vanguard jsou neúspěchy nedílnou součástí zážitku a příběhu hry. Zdaleka ne vždy vyjde všechno tak, jak jste si naplánovali, ale to k tomu přece patří – jste na nebezpečné misi v hlubokém vesmíru. Občas se stane, že někdo přijde k vážné úhoně, nebo se z výsadku dokonce vůbec nevrátí. Můžete na něj později alespoň zavzpomínat u památníku na palubě ISS Vanguard. O zdraví či život vás mohou připravit nehody, nečekané výkyvy počasí, ale také hrozby, toulající se po planetární desce, od vražedných robotů přes obří masožravé rostliny až po smrtící písečné bouře. ISS Vanguard neobsahuje mnoho soubojů v tradičním slova smyslu, ale když už před vás hra nějakou takovou hrozbu postaví, je to vždycky nervy drásající zážitek.
Když se ale zadaří, nasbírají vaši členové výsadku řadu nových a zajímavých objevů a všichni se v (přiměřeném) zdraví shromáždí zpátky u výsadkové lodi, aby vyrazili zpět na palubu Vanguardu. My se tam podíváme za nimi, ale to až zase příště…
Text: David Rozsíval