„Náplní naší práce je vymýšlet zábavu, která procvičuje a rozvíjí myšlení,“ říká category manager Michal Šmíd, který je spolu s dvěma kolegy jádrem divize Mozkovna, kde se vyrábí rébusy, hádanky a chytré hry všeho druhu. V ALBI pracuje už víc než dvanáct let a v práci se prý ještě nikdy nezačal nudit.
Začínám šálkem čaje a snídaní. Pak se obvykle přesunu do kanceláře, momentálně teda jen zapnu počítač. Během dne řeším poměrně hodně věcí a někdy je složité je všechny zkoordinovat. Administrativní úkoly, dotazy na produkty, komunikaci s výrobou, návrhy produktů, kontrolu tiskových dat i samotné testování her. A to rozhodně není vše. V každém případě můžu říct, že se v práci fakt nenudím.
Většinou při komunikaci s finálními zákazníky nebo při průzkumech trhu, kdy hledáme zajímavé nápady na produkty, které zábavnou formou rozvíjí myšlení a cvičí mozkové funkce. A v normálních časech také na veletrzích.
Asi to množství a pestrost úkolů, přičemž je důležité na nic nezapomenout a vše precizně navrhnout a zkontrolovat.
Na trhu jsme od roku 2019 a momentálně máme kolem 90 produktů. Jako třeba Únikovky, což je karetní variace na populární únikové hry, Chytré knihy plné rébusů a zapeklitých hádanek, Lušťovky – obrázkové kartičky, s jejichž pomocí člověk hádá skryté slovo, nebo Tajemné schránky, které nabízejí možnost originálně darovat jiný dárek uvnitř hlavolamu. Na konci roku 2021 chceme nabídku posunout na 150 produktů.
Asi karetní Únikové hry. Jedná se o karetní hru s příběhem, ve kterém řešíte zapeklité hádanky a rébusy. Cílem je vyřešit nějakou záhadu, nalézt poklad nebo třeba uniknout z vězení.
Vymýšlí je obvykle kreativci nebo matematici, kteří použijí nějaký matematický či logický příklad a dají mu příběh. Rébus ale může být založen i na hře se slovy, případně na všímavosti luštitele.
Ano, dá se to tak říct, že jedna logická úloha tvoří malý příběh. Když mám rovnici o dvou neznámých, tak se mi do počítání moc nechce. Když to ale zabalím do malého příběhu, zapojí se i fantazie a najednou je to mnohem zábavnější. Představte si ty dvě neznámé jako dva prince, kteří se snaží si vzpomenout, kolik draků zabili na cestě za princeznou. Co se jim všechno po cestě stalo a jestli se dostali k princezně, toť otázka.
To závisí na náročnosti konkrétního produktu. Pohybujeme se od půl roku, což je takřka minimum, až po několikaletý vývoj. Většina produktů ale vzniká přibližně rok.
Mám velkou radost z malé řady her Babi, dědo, hrajeme. Je na nich hezké, že kromě toho, že procvičují mozkové funkce, k sobě také přivádějí starší a mladší generace.
Vyrábějí se s ohledem na specifické potřeby seniorů. Třeba texty jsou vytvořené tak, že je přečtou i ti, kteří mají problémy se zrakem, herní komponenty zase nejsou úplně drobné, protože mnoho seniorů má zhoršenou jemnou motoriku. A samozřejmě je důležitý i zábavný aspekt her.
Spolupracujeme s mnoha herními designéry, ale hry vymýšlíme i u nás v týmu. Testovali jsme je například v domech pro seniory a se spolkem Senior fitnes, kde se scházejí aktivní senioři. Od nich získáváme cennou zpětnou vazbu.
Na další únikové hry. Chystáme také velkou hru Mozkovna plnou zajímavých úloh, součástí bude třeba i možnost vsadit na ostatní hráče, jestli úkol zvládnou, nebo ne. Připravujeme také kvízy a psychologicky laděné knížky s názvem Poznej se. Poslední věc, která stojí za zmínku, je Vražda k večeři – v zahraničí je tento druh hry známý jako „murder mystery game“. Pozvete přátele na večeři a kromě jídla je čeká i detektivní party hra.
Text: Viola Černodrinská Foto: Jiří Trojánek a archiv ALBI