Máte doma dítě v předškolním věku a trápí vás, že nemluví úplně čistě? Má potíže s artikulací, trochu šišlá, polyká hlásky? Nekomunikuje srozumitelně anebo oproti ostatním vrstevníkům mluví výrazně méně a má velmi malou slovní zásobu? Pokud se vaše dítě potýká s jakýmkoli logopedickým problémem, bude to chtít čas, trénink i trpělivost.
Být rodičem je těžký úkol. Snažíme se nic nezanedbat, nic nepokazit, ale zároveň nebýt přehnaně starostliví a nevidět problémy tam, kde dost možná ani nejsou. Ale co když začnete mít pochybnosti, jestli vývoj řeči vašeho dítěte odpovídá jeho věku? V našem článku vám přiblížíme, jak by mělo vaše dítě mluvit ve třech, čtyřech či šesti letech, jak mluvení potrénovat, jaké knížky pořídit a kdy už je na čase jít k logopedovi.
Zhruba ve dvou letech děti začínají napodobovat mluvu rodičů a pokoušejí se tvořit první jednoduché věty. Je nutno podotknout, že pasivní slovní zásoba dítěte v tomto věku je mnohokrát větší než ta, jakou je dítě schopné aktivně mluvit. I neverbální komunikace je ale komunikace a rodiče malých dětí často rozumí i sebemenším náznakům nebo zvukům, které jejich ratolesti vydávají.
Kolem třetího roku děti začínají klást oblíbené otázky „Co to je?“ nebo „Proč?“ a používají některá přídavná jména a zájmena. Pokud váš tříleťák tvoří jednoduché věty, ale nevyslovuje správně některé hlásky, nemusíte se znepokojovat. V tomhle věku je to podle odborníků naprosto normální. A pokud vaše dítě do 3 let příliš nemluví, opět se nemusí jednat o poruchu, ale pouze o fyziologický stav. Když se ani po třetím roce dítě nerozmluví nebo používá pouze pár základních slov a citoslovcí, může se jednat o opožděný vývoj řeči nebo specificky narušený vývoj řeči, tzv. vývojovou dysfázii. V takovém případě je dobré se objednat na logopedii a stav řeči dítěte prokonzultovat.
Jako rodiče můžeme být nápomocní trpělivostí a aktivním rozvíjením jejich slovní zásoby. Malým dětem čtěte leporela, zpívejte písničky, opakujte říkadla, chytře je motivujte k mluvení. Snažte se s nimi hodně povídat, komentovat aktuálně prováděné činnosti, čtěte pohádky, vyprávějte vymyšlené příběhy vlastními slovy, více si společně hrajte. Pozor ale na opravování – příliš časté může být pro děti demotivující. Za veškeré pokroky dítě chvalte. Ale opět všeho s mírou. Pro rozvoj řeči u tříletých dětí je důležitý i rozvoj obratnosti a pohybu obecně, kvalitní smyslové vnímání, zrakové vnímání a sluchové vnímání.
Pokud vaše čtyřleté dítě nahrazuje hlásky těžší za hlásky jednodušší (typickým příkladem je především hláska „r“ nahrazovaná hláskou „l“ nebo hláska „ř“ nahrazovaná hláskou „ž“), není důvod k panice. Dejte tomu čas. Hraniční věk pro správnou výslovnost všech hlásek je pět let. Máte-li doma předškoláka, kterého trápí špatná výslovnost nebo jiná vada řeči, je ten správný čas na návštěvu logopeda. S nástupem do první třídy by už vaše ratolest měla mít v ideálním případě úplně upravenou výslovnost všech hlásek.
Proč? Protože odklad povinné školní docházky má dnes každé páté dítě a právě vady řeči bývají vedle udržení pozornosti a celkové nezralosti jedním z nejčastějších důvodů. Řešit mluvení až v průběhu první třídy je prostě pozdě. Pokud váháte, jak na tom vaše dítě je, domluvte si kontrolní návštěvu u logopeda. A jak to vlastně funguje? Logoped si s dítětem povídá a přes různé hry nacvičuje správnou výslovnost. Rodič tak má možnost okoukat, co s dítětem procvičovat doma. Návštěva logopeda 1× až 2× měsíčně nestačí, trénink správných řečových stereotypů spočívá v každodenní práci a platí tu zásada: na chvíli, ale často. Třeba nakonec zjistíte, že rozmlouvání a zkoušení různých hlásek po cestě do školky může být docela sranda.
Kromě logopedických her vám logoped zaručeně doporučí i nějaké logopedické knihy, pracovní sešity nebo jiné pomůcky. Na trhu je dnes celá řada pomůcek a knih zaměřujících se na logopedická témata. Seženete je buď na speciálních e-shopech, jako třeba www.logopediesusmevem.cz, v klasických knihkupectvích nebo u nás v Albi. Skvělým zdrojem inspirace je také instagramový účet klinické logopedky a mámy Zuzany Blažkové Logopediejinak.
Logopedické knihy nemusí být úzce zaměřené jen na správnou výslovnost, ale také na rozvíjení slovní zásoby dítěte, celkové komunikační dovednosti, vyjadřování a jazykový cit, jemnou motoriku, sluchové rozlišování a v neposlední řadě i na soustředění dítěte. Za povšimnutí stojí určitě knihy od české spisovatelky, logopedky a speciální pedagožky Ester Staré. Všechny její knihy mají logopedický přesah, překrásné ilustrace, děti baví a edukují zároveň. Vyberete si ideální knížku pro dítě jakéhokoli věku – od dvouleťáka po školáka.
První logopedický titul Žežicha se neříká je knížka zaměřená na artikulaci s jednoduchými úkoly. Jako další vznikla knížka Žvanda a Melivo, která je zacílená na obsahovou složku řeči – vyjadřování, slovní zásobu, mluvní pohotovost, jazykový cit. Ve své nejnovější knize, Mařenka už říká ř! se Ester Stará použila to, co se jí samotné dlouhodobě osvědčuje v logopedické praxi.
Tedy oba zmíněné přístupy najednou - důraz na artikulaci prostřednictvím různých úkolů i obsahovou složku řeči- vyjadřování, slovní zásobu, mluvní pohotovost, jazykový cit.
A za povšimnutí stojí i další tituly. V knize Když roboti brebentí si děti prostřednictvím hravých úkolů, básniček a písniček procvičí hlásky D, T, N, L, R a Ř. Na knihu pak navazuje pokračování Když myšky šeptají, kde děti potrénují hlásky K, G, H, CH, Ď, Ť, Ň, Č, Š, Ž, C, S, Z a slabiky bě, pě, vě. A nejnovějším přírůstkem do logopedické Albi rodiny je Předškolák v cukuletu, který hravou formou připravuje děti na nástup do školy. Knížka je zaměřená na trénink zrakového a sluchového vnímání, pozornosti, paměti, vyjadřování nebo logického myšlení.
Držíme palce, ať společnými silami nad všemi záludnostmi českého jazyka vyzrajete.
Text: Markéta Patková Foto: Getty Images, archiv Albi