Ragnarök, nazývaný rovněž Soumrakem bohů, představuje v severské mytologii moment, kdy ve válečném chaosu zanikne známý svět a na jeho troskách se zrodí nový. Atmosféra předcházející tomuto momentu však dává vyniknout hrdinům a jejich činům ve chvíli, kdy se po zemském povrchu vedle nepřátelských vojsk potulují i nebezpečné nestvůry z dávných příběhů.
Ve hře Lords of Ragnarök se hráči ujmou role bájných severských hrdinů a příslib monumentální hry se snaží potvrdit rovněž krabice, obsahující velké množství komponentů, od působivého herního plánu přes velké množství žetonů, karet a miniatur. Vše naplno vynikne ve chvíli, kdy si vše připravíte k první partii.
Herní plán představuje severskou krajinu kolem stromu světa Yggdrasilu, kromě toho však umožňuje přístup i k dalším fantastickým říším, s nimiž lze v průběhu hry navázat spojenectví. V popsané krajině lze stavět na posvátných místech chrámy, navštěvovat kovárny výrobců run, verbovat armády a pronásledovat nestvůry. K výtvarnému zpracování je nutné ještě zmínit skutečnost, že tradiční motivy ze severské mytologie a světa vikingů jsou propojeny s technologickými prvky, takže nad zasněženými pláněmi se pomyslně neozývá pouze třesk čepelí, ale rovněž svištění laserových paprsků, energetické výboje či výstřely z nejrůznějších typů palných zbraní. Hře to dodává na jednu stranu zvláštní, na druhou ale o to přitažlivější atmosféru.
V průběhu partie se všichni snaží dosáhnout jednoho z cílů vedoucího k vítězství. Nabízí se celkem tři – Velkým Jarlem se stane ten, kdo ovládne největší území, Velkým Godim (veleknězem) zase ten, kdo má v držení nejvíce chrámů, a vítězný titul Zabiják nestvůr získáte, pokud zabijete arcinepřítele, záludného a nevypočitatelného Lokiho. Hra může rovněž skončit předčasně, pokud hráči svými akcemi uspíší příchod Ragnaröku.
Každý hráč je na herním plánu reprezentován hrdinou. Postupně se střídají v tazích, jejichž součástí jsou především zvláštní akce. Při nich je možné verbovat a přesouvat vlastní armády (s možností vyvolat konflikty se soupeři), budovat chrámy, bojovat s nestvůrami a stavět monumenty zasvěcené božskému Ódinovi, Tórovi a Freyje. Důležitý je ale ještě jeden aspekt: jakmile nějakou akci provedete, nemůžete si ji po nějakou dobu vybrat znovu. A tím, že si vybíráte další akce, pomáháte ostatním, kteří si ji zvolili před vámi (platí to samozřejmě i obráceně).
Specifickou akci představují stavby monumentů. Díky nim totiž na herním plánu vznikají asi nejpůsobivější prvky, a sice sochy zmíněných bohů, které se postupně kompletují od podstavce až po hlavu. Výběrem této akce provádíte jakýsi „mezirestart“, který vám poskytuje výhodu od daného boha, ale zároveň pomáhá i ostatním, jelikož od této chvíle mají opět k dispozici všechny akce. Kromě toho v jejím rámci přichází ke slovu nestvůry: stávající začnou tropit neplechu a případně se mohou objevit i další. A hrdinové tak mají opět plné ruce práce.
Nestvůry určitě stojí za pozornost. Kromě toho, že s nimi můžete bojovat, je lze získat pod svou nadvládu a ovlivňovat cíleně jejich jednání, nebo vsadit na náhodu a zkusit, co udělá potvora nikým nekontrolovaná. Tímto způsobem je možné nechat monstra putovat krajinou a demoralizovat armády soupeřů, na něž se pak mohou vrhnout vlastní vojska.
Určitě ale mnohem působivější je pustit se s nestvůrou do křížku. V takovém případě upotřebíte speciální bojové karty, jimž bude nestvůra čelit pomocí vlastních útočných karet. Souboje s nestvůrami totiž představují nejpůsobivější momenty v celé partii, na něž se budete dlouho připravovat, ale pokud se vám podaří monstrum udolat, budete si mít na co vzpomínat. Boj s nestvůrou je však třeba dobře promyslet. Pokud z něj totiž odstoupíte, aniž byste ji skolili, zůstane vašimi útoky oslabená a stane se o to snadnější kořistí pro soupeře. Na druhou stranu prakticky každé zranění vám přinese nějakou odměnu včetně mocného artefaktu (pro jeho získání není nutné nestvůru zabít, stačí ji způsobit dostatečně velké zranění).
Bojové karty používáte i v boji s armádami ostatních hráčů. Zde bych ocenil skutečnost, že jeden komponent můžete šikovně využívat k různým druhům akcí. Při boji armád porovnáváte sílu svých armád a zahraných bojových karet se soupeřovými. A zde vstupuje do hry další zajímavé dilema: silné karty totiž s sebou zpravidla nesou ztráty ve vlastních řadách, a najít optimální poměr mezi oběma faktory vyžaduje taktické uvažování.
Lords of Ragnarök nabízí vše, co čekáte od epicky laděné hry. Skvěle provedenou a promyšlenou grafiku, detailní miniatury, velké množství komponentů a spoustu herních rozhodnutí. Současně ale zjistíte, že i když pravidla a množství herního materiálu působí na první pohled zahlcujícím dojmem, velmi brzy vám přejdou do krve (jen si připravte dostatečně velkou herní plochu). A pak už vám nezbývá, než začít psát vlastní ságu plnou hrdinských činí. A chvíle, kdy porazíte první nepřátelské vojsko, dostavíte první monument či skolíte svou první nestvůru, se vám do paměti vryjí určitě velmi hluboko, protože hra vám nedá nic zadarmo (o soupeřích nemluvě). Samotné mechanismy navíc přímo vyvolávají interakci mezi hráči, která někdy může působit jako spolupráce, ve skutečnosti však bude pouze účelovým podnikem. Tohle vše proto mluví ve prospěch toho, abyste tuto hru alespoň vyzkoušeli. A můžete si být téměř jisti, že nezůstane u jediné partie, o které se jednou bude povídat v herní Valhale.
Text: Václav Pražák Foto: Albi