6 minut čtení

Když se do něčeho pustíme, chceme v tom patřit mezi nejlepší, říká exportní manažer Albi

S Liborem Pešlem jsme si povídali o veletrzích, nejlepších vývozních produktech a práci snů.

Co se děje v Albi

K práci v Albi jej přivedlo nadšení z deskovky Catan. Před třinácti lety tak nastoupil na pozici produktového manažera. “Přiznám se, že to pro mě byla práce snů. Čekala mě velmi pestrá práce v přátelském kolektivu, měl jsem možnost pravidelně navštěvovat zahraniční veletrhy, potkal jsem spoustu zajímavých lidí a navíc hrát si v práci? Co člověk může chtít víc,” říká nadšeně Libor Pešl, který momentálně vykonává práci exportního manažera. A kam že Albi směřuje a co v zahraničí nejvíc frčí? 

 

Kdybyste měl Albi shrnout jedním slovem, které by to bylo? 

Zábava.

 

 

Jaký je váš nejmilejší produkt od Albi? 

Těžko se vybírá jeden produkt, ale pokud musím vybrat jeden, pak je to Kouzelné čtení. Začínali jsme na zelené louce a podařilo se nám vybudovat velmi silnou značku, kterou si oblíbili děti i rodiče. To se nepodaří každý den.

 

Co všechno obnáší vaše současná profese a jak vypadá váš běžný pracovní den? 

Přesměrováním na export se má náplň práce výrazně změnila. Komunikuji se stávajícími exportními partnery, vyhledávám nové partnery i příležitosti, mám na starosti také přípravu a realizaci zahraničních veletrhů. Kvůli světové pandemii covidu ale nemůžu tolik cestovat a věnovat se veletrhům, takže už se moc těším, až se všechno vrátí do normálu a budu se moci s obchodními partnery opět setkávat osobně.

 

Jaké jsou vaše dosavadní exportní úspěchy?

Našimi nejúspěšnějšími exportními produkty jsou v tuto chvíli dva projekty. Karak, což je rodinná hra od českých autorů, ve které hrdinové bojují v podzemí tajemného hradu a Kouzelné čtení – naše rodinné stříbro, které se začíná prosazovat i v zahraničí. Albi tužka mluví již osmi jazyky. A věřím, že se brzy naučí další. Osobně pak za úspěšnou považuji naši premiérovou účast na deskoherním veletrhu v německém Essenu, po kterém jsme nastartovali spolupráci s novými partnery z několika významných evropských zemí. V Essenu jsme také nasbírali hodně cenných zkušeností týkajících se prodeje přímo na veletrhu.

 

 

A v kterých zemích kromě vašich poboček (Česká republika, Slovensko, Polsko) najdeme Albi produkty? 

V tuto chvíli máme produkty v devíti zemích - Německu, Španělsku, Itálii, Francii, Holandsku, Maďarsku, Rumunsku, Slovinsku a Chorvatsku.  

 

Co je důležité při výběru nové země? A jak vůbec takový proces výběru vypadá? Máte například testovací skupinu?

Pokud se budeme bavit o hrách, tak je to jednodušší. Nemáme přesně nastaveno, které země jsou vhodné a které ne, samozřejmě máme své priority a primárně se soustředíme na země, kde je trh s deskovými hrami rozvinutý. Hodně těžíme ze zkušeností a kontaktů, které jsme získali v opačné roli, tedy v pozici odběratele. Mnoho firem funguje obdobně jako my, tedy hry dováží i vyváží, což nám situaci usnadňuje. U Kouzelného čtení je situace výrazně složitější. Tento koncept je mnohem komplexnější a jeho uvedení na novém trhu vyžaduje velké úsilí. Tím se samozřejmě liší i strategie při hledání nových partnerů a destinací. 

 

 

V mnoha zemích nemáte pobočky, prodej tedy běží přes exkluzivní partnery? 

Je to tak. Pro německy a anglicky mluvící země spolupracujeme se společností Kosmos, jedním z nejsilnějších distributorů deskových her na světě. Kosmos je náš partner pro anglickou a německou verzi hry Karak. 

 

Máte k dispozici už i nějaké srovnání? Co například funguje tady a v zahraničí ne a naopak? 

S odlišnostmi různých trhů se pravidelně setkáváme. Krásným příkladem je třeba karetní hra Bang!. V Česku fenomén, v dalších zemích hra, o které se téměř neví. Z poslední doby mohu uvést příklad cestovních magnetických her. Italskému partnerovi jsem doporučil naše nejprodejnější položky, jejich volba byla však jiná. V Itálii se sice také hrají hry na cesty, ale jiné. Není pro ně třeba zdaleka tak oblíbené Člověče, nezlob se jako je tomu u nás, moc neznají ani hru Mlýn, která je u nás poměrně rozšířená a historicky bývala obvykle na zadní straně herního plánu k Dámě. Rozhodně je vždycky dobré respektovat specifika daného trhu.

 

Plánujete do budoucna další expanzi? 

Expanzi určitě plánujeme. Dá se říct, že s exportem vlastně pořád ještě začínáme. V Albi platí takové nepsané pravidlo, že když se do něčeho pustíme, chceme v tom patřit mezi nejlepší. Pokud mám prozradit nějaký konkrétní cíl, tak je to například uvedení Karaku ve Skandinávii nebo nalezení partnera v Německu pro naši hru s tématem ekologie - Terra Futura. Právě Terra Futura zaznamenala velmi pozitivní ohlas mezi účastníky veletrhu v Essenu a byla naší nejprodejnější hrou a na mě nyní je, abych to dokázal zúročit.

 

Text: Viola Černodrinská  Foto: Archiv Albi


Naposledy přidané

Nahoru