Čajová zahrada je naším doposud nejkomplexnějším titulem. Jejím tvůrcem je Tomáš Holek, který kromě „Čajovky“ letos debutuje s dalšími dvěma komplexními tituly a brzy ho v deskoherním světě budou „plné noviny“. Jak se ale nápad na Čajovou zahradu zrodil a jaký význam nesou jednotlivé mechanismy? Na následujících řádcích vám ji představí ten nejpovolanější – autor samotný.
Už je to více než 10 let kdy jsem poprvé ochutnal čínský čaj, který mě svou chutí a vůní naprosto uchvátil. Od té doby jsem naprosto propadl popíjení tohoto prastarého nápoje a není dne kdy bych si nedal alespoň jeden šálek. Ve své sbírce mám více než 100 různých druhů čajů a za ta léta jsem ochutnal takřka všechny možné druhy a spoustu z nich jsem si zamiloval.
Jednoho dne (na jaře v roce 2020) jsem popíjel svůj oblíbený čaj GABA oolong a přemýšlel sem na jakém dalším prototypu budu dělat. Bylo to období, kdy řádil Covid a v České republice byl zrovna lockdown. Chtěl sem začít dělat na nějakém větším prototypu, protože jsem věděl, že budeme nějakou dobu zavření a hodlal jsem tento čas využít. Měl jsem v plánu zamířit do historie a téma historie a prvopočátky pěstování čaje ve staré Číně se přímo nabízelo. Jak je tedy patrné, tato hra začala tématem a mechanismy jsem začal vymýšlet až poté.
(Úplně první prototyp jaro 2020)
Do hry jsem už od začátku chtěl vložit několik aspektů, které jsou s pěstováním a historii čaje spojené. Mezi ně patří například stavění čajových zahrad, sbírání čaje, fermentování čajových lístků, pěstování nových druhů čajů, prodej čaje na Střední východ, studování čaje a uplácení císaře čajem.
(prototyp jaro 2020)
Mimo popíjení čaje se samozřejmě zajímám také o jeho historii, a proto jsem do hry chtěl dostat mechanismy, které budou na historii čaje odkazovat a nějakým způsobem s ní budou pracovat. Mám rád, když si hráč ze hry odnese i nějaké nové zajímavé informace o daném tématu, které mu hra sama sdělí. Je tomu tak i u mých dalších dvou her, které letos vycházejí. Konkrétně hra SETI: Searching for Extraterrestrial Intelligence, kterou vydávám s vydavatelstvím CGE, ve které hráči hledají známky mimozemského života, je prošpikovaná fakty o vesmíru a kosmonautice. A druhá hra Galileo Galilei, kterou jsme dali dokupy s novým českým vydavatelstvím Pink Troubadour, je o historii astronomie a hráči se v ní mohou dozvědět spoustu historických faktů z období ve kterém prováděli výzkum takoví velikáni jako byl Galileo, Kepler, Bruno nebo třeba Koperník.
Je tedy zjevné, že do svých her rád vkládám historická fakta a reálie a u Čajové zahrady tomu není jinak.
Hráči se přenesou do doby 8. století ve staré Číně za dob dynastie Tchang, kdy se čaj začal šířit po celé Číně z oblasti známé jako Jün-nan. Čaj se v této době stal nejen oblíbeným nápojem, ale i důležitým kulturním a obchodním artiklem. Právě v období dynastie Tchang se čaj stal čínským národním nápojem.
(Prototyp listopad 2022)
Čajové zahrady, nebo také kultivary, jsou místa kde se čaj pěstuje a zpracovává. Hráči začínají s jednou čajovou zahradou v oblasti Jün-nan a v průběhu hry budou stavět další čajové zahrady a rozšiřovat své působení na východ Číny. Každá čajová zahrada přinese hráči 2 čajové lístky na začátku každého kola, a to v konkrétní kvalitě podle toho v jaké oblasti byl čaj sklizen. Kvalita čaje je v této hře velmi důležitým faktorem a jedním z hlavních mechanismů. Jednalo se úplně první mechanismus, který jsem na začátku vývoje do prototypu implementoval a zůstala ve hře až do jejího vydání. Kvalita čaje byla od prvopočátků jednou z nejdůležitějších součástí čajovnictví a také proto jsem tento mechanismus do hry implementoval hned zpočátku.
(Hráčská deska - prototyp 2022)
Důležitou součástí hry je takzvaná fermentace čaje. To je zjednodušeně proces, při kterém čajové lístky oxidují, což mění jejich barvu a chuť. Zatímco zelené nefermentované čaje jsou nejlepší hned po sklizni, fermentované čaje pu-erh nabírají časem na hodnotě a kvalitě.
Fermentace ve hře znamená, že jednoduše otočíte čajový lístek na druhou stranu, která je tmavší, tedy fermentovaná. Tento čajový lístek se stává vzácnějším. Dají se za něj nakoupit lepší karty a pomáhá v mnoha aspektech hry. Další důležitou součástí je, že na začátku každého kola probíhá takzvané zrání čaje. To znamená, že všechny zelené lístky ztrácí jednu úroveň kvality, a naopak všechny fermentované jednu úroveň kvality získávají.
Karty ve hře hrají velmi důležitou roli. Hlavním mechanismem hry je totiž deck-building. Pomocí karet hráči vykonávají hlavní a vedlejší akce. Každá karta má vlevo nahoře určitou sílu akce a jeden z bonusů v hlavní části karty. Může to být například symbol konvičky, anebo vedlejší akce. Nebudu zde zabíhat do detailů – ty ostatně najdete v návodu.
Důležité je ale říct, že tento mechanismus jsem zavedl také hned od prvního prototypu, ale v jeho případě muselo dojít k několika úpravám. V prvních verzích prototypu jsem používal karty pouze jako prostředek k vykonávání akcí. Nebylo to nijak spojené s tématem. Hráč tyto karty nakupoval, aby zkrátka tvořil lepší balíček. K tomu se získávaly karty čajů (které se vyráběly), ale ty se pokládaly před hráče a akce se s nimi nevykonávaly. Sloužily jen jako zdroje určené k následnému prodeji. V této fázi bylo karet ve hře příliš a působilo to zmatek.
Následně jsem prototyp asi na 2 roky opustil a nevěnoval jsem se mu, protože jsem nevěděl, jak tento problém vyřešit. Je to postup, ke kterému se uchyluji docela často. Na prototyp nijak netlačím a když nejsem s něčím spokojený a nevím jak dál, tak jej prostě odložím, a to klidně na několik let. A když jsem se pak k vývoji vrátil, ihned mě napadlo funkční řešení.
Napadlo mě, že by hráči mohli získávat karty čajů, které se naučí vyrábět, a ty se budou rovnou vkládat do balíčku, načež hráči s jejich pomocí budou provádět akce. To se ukázalo jako skvělý krok, protože všechno najednou začalo velmi dobře fungovat. Hráč si tedy postupně tvoří balíček z karet různých druhů čajů, které umí vyrábět.
(karty čajů - prototyp 2022)
V období, ve kterém se hra odehrává se významně rozšířil i obchod s čajem. Začalo se obchodovat s karavanami, které mířily do střední Asie, Tibetu a přes hedvábnou stezku až do Persie a Arábie. Běžné bylo, že se do těchto oblastí vyvážel spíše nekvalitní čaj. Ten kvalitní zůstával v Číně pro domácí spotřebu a pro zásobování císařského dvora (o tom později).
Chtěl jsem tento aspekt do hry dostat co nejvěrněji a proto jsem navrhnul karty karavan, kterým hráči mohou prodávat své čajové lístky. Ty jsou specifické tím, že nekladou žádnou podmínku na kvalitu těchto lístků. Proto by jim hráči samozřejmě měli prodávat ty nejméně kvalitní lístky, které mají. V průběhu celého vývoje se tato akce docela proměnila. Na počátku neexistovaly žádné karty karavan, pouze akce s pevně danou cenou a pevně danou odměnou za prodej lístků karavanám a to po celou hru. Působilo to ovšem příliš suše. Proto jsem se rozhodl přidat karty, které obměňují počet lístků, které karavana chce a také měnící se odměny. Později přibyla ještě jedna vrstva, a to požadavek na sílu zahraných karet, který tuto akci variuje.
(karty karavan - prototyp 2022)
Na císařském dvoře je to s kvalitou čajových lístků úplně opačně než v případě karavan. Císař si potrpěl na nejkvalitnější čaj, a proto ho hráči v průběhu hry zásobují svými čajovými lístky. Čím výše postupují na císařském dvoře, tím kvalitnější čajové lístky musí vladaři odevzdat. Odměnou za to jsou různé herní bonusy a také speciální císařské karty, které jsou velmi silné a obsahují navíc speciální bodovací podmínku pro konec hry.
(předprodukční vzorek)
Ve hře jsou celkem 3 vedlejší akce. Plavba po řece, výroba šálků a studování čaje. Hráč je spustí v případě, že vrchní zahraná karta má na sobě jeden ze symbolů dané vedlejší akce. Tento mechanismus jsem také použil hned v prvním prototypu hry a od té doby se do ní zasahovalo jen mírně.
Inspirací pro plavbu na řece mi byl čajový mistr Lu Jü, který žil právě v období ve kterém se tato hra odehrává, tedy v období dynastie Tchang (618-907). O Lu Jü se traduje legenda, že byl posedlý hledáním nejčistší vody pro přípravu čaje. Podle této pověsti cestoval po celé Číně a zejména po řece Jang-c'-ťiang, aby našel nejlepší zdroje vody. Věřil, že kvalita vody má zásadní vliv na chuť čaje.
Lu Jü také sestavil seznam různých pramenů a jejich hodnocení, což svědčí o jeho důkladném přístupu a velké znalosti vody a jejího vlivu na čaj. Jeho práce „Kniha o čaji“ nejen popisuje umění přípravy čaje, ale také věnuje velkou pozornost výběru vody, což podtrhuje jeho význam jako průkopníka v oblasti čajové kultury. Ve hře tedy hráči plují po řece Jang-c'-ťiang a hledají nejčistší pramen vody, stejně jako Lu Jü.
Další důležitou součástí čajovnictví ve staré Číně je samozřejmě porcelán a výroba šálků, ze kterých se dá čaj popíjet. Hráči ve hře sbírají vlastní šálky, které jim dávají jak vítězné body, tak i bonusy v průběhu hry.
Studování čaje a čajového umění je pro Čínu jednou z nejdůležitějších součástí až do dnešních dnů a ve hře jsem to nemohl opomenout. Hráči díky studiu čaje získávají cenné bonusy, které zahrnují efektivnější fermentování čajových lístků nebo třeba zisk žetonů císaře, díky kterým se mohou snáze vyšplhat výše v hierarchii císařského dvora.
(krabice - předprodukční vzorek)
Pokud jste dočetli až sem, věřím, že vás hra zaujala a těším se, až si ji vyzkoušíte – určitě se Vám bude líbit!
Autor: Tomáš Holek