Jak má vypadat ideálně zabalený dárek? Existují trendy ve světě balicích papírů a co je teď nejvíc in? O tom jsme si povídali s category manažerkou balicího sortimentu v Albi.
Bývalá závodní atletka původem ze Slovenska nastoupila do Albi před třemi lety po mnohaleté mateřské dovolené. A to rovnou do funkce produktové manažerky pro balicí sortiment, ze které se o rok později stala funkce category manažerky. Jak sama říká, už ze začátku to v Albi byla jízda.
Do prodejen jsem chodila často a velmi ráda a vždycky jsem si něco odnesla. Líbila se mi přáníčka, hry i drobné dárky. Přišlo mi, že každý produkt má nějakou přidanou hodnotu, ať už díky textu, nebo krásnému obalu.
Zodpovídám za celou kategorii produktů, do které spadají dárkové tašky, balicí papír, stužky, mašličky, krabičky, sáčky, visačky. Prostě všechno, co potřebujete k dokonalému zabalení dárku. Vypadá to „jen“ jako balicí sortiment, ale ono je těch produktů opravdu hodně a vlastně je pořád co řešit. Někde se trhá ucho, jinde něco nejde složit, do toho extrémně vzrostla cena papíru, vyšší je i cena dopravy nebo energií.
To rozhodně ne (smích). Mám na starosti celý vývoj od počátečního nápadu přes jeho exekuci až po samotné uvedení na trh. Je to hodně různorodé a každý den vypadá trochu jinak. Je to ale i důvod, proč mě moje práce pořád tak baví.
Tak třeba v případě dárkových tašek je to tak, že je máme zařazené do více cenových kategorií podle velikostí i příležitostí, na které jsou určené. Sleduji, které tašky je potřeba doplnit do naší nabídky, vždy tomu předchází průzkum trhu, analýzy, jednání s dodavateli a sjednávání obchodních podmínek. Poté komunikuji s grafičkou, které řeknu svou představu, a společně pak ladíme finální podobu produktu. Následně pošlu designy do výroby a se všemi našimi dodavateli ještě dolaďuji různé detaily. A pak přichází na řadu uvedení na trh…
Určitě. Není to samozřejmě tak výrazné jako třeba v módě, ale rozhodně se tam trendy promítají. Ze třiceti procent tvoří naši nabídku dárkových tašek designy od americké společnosti Hallmark, která je naším licenčním partnerem. A právě ta provádí každoročně výzkumy, ve kterých sleduje, co se děje ve světě módy a designu. Ptá se i jednotlivců na jejich pocity – jaké barvy mají rádi, jaký design je momentálně oslovuje, jaká mají přání do budoucna – a podle toho připravuje konkrétní nabídku. Designy se tedy neustále vyvíjí a vylepšují tak, aby byly pro zákazníka atraktivní.
Přesně tak. Řeknu vám třeba konkrétní příklad. Zatímco v minulosti byly velmi atraktivní sovy a lamy na printech, dnes to jsou spíš lesní zvířátka a různobarevné motivy duhy.
Na začátku roku uvedeme nové celoroční designy. Na svátek zamilovaných pak máme připravený sexy design, který se bude prolínat napříč dalšími produkty. Jaro bude ve znamení neonové kolekce.
Zvolili jsme tentokrát pastelové tóny a takové milé designy, které potěší nejen děti.
Každoročně kupuju svíčky a difuzéry Heart & Home. Letos sáhnu po sentimentálních vzpomínkových knihách Mementerra. To je takový správně vánočně sentimentální dárek.
Pěkně zabaleným dárkem dáváte najevo, co pro vás daný člověk znamená a že vám na něm záleží. Takže já balím dárky poctivě a s předstihem.
(smích) Ne, až tehdy, když je mám všechny nakoupené. Dárky nemůžu balit moc brzy, aby je děti nenašly a hlavně aby se mi papír nepomačkal. Balení mi zabere většinou tak tři večery a společnost mi dělá manžel a vaječný likér, takže je to vlastně zábava. Používám tři různé designy balicího papíru, které k sobě ladí. A od té doby, co pracuju v Albi, tak na každý balíček poctivě navážu také stuhu a přidám visačku se vzkazem a jménem toho, pro koho je dárek určený.
Pak bych sáhla po našich skládacích krabicích, na které lze jednoduše navázat stuhu, přidat jmenovku a je to. Krabice navíc můžete později použít na uložení vánočních ozdob nebo fotek. A pokud by se chtěl někdo balení přiučit, natočili jsme k tomu i speciální video.
Většinou trhají (smích). Ale musím říct, že v poslední době dokážou hezky zabalený dárek i ocenit. Občas, když si nevím rady, tak se jich ptám, jaký design se jim líbí víc, co by si přály a tak dále a ony mi radí z toho jejich dětského pohledu.
Na to máme celou kolekci přírodních tašek, balicího papíru i různých ozdob. K tomu stačí přidat obyčejnou stuhu nebo provázek a třeba větvičku jehličí.
Text: Viola Černodrinská Foto: Anežka Vrbová