Její videa mají na TikToku kolem 11,5 milionu zhlédnutí měsíčně, což je v Česku samozřejmě unikátní úspěch. Sama říká, že to je i díky nadšení, se kterým videa natáčí. „Musíte mít téma, které z vás opravdu vychází, baví vás a máte nekonečný zdroj inspirace,“ říká Vladimíra. Máme radost, že jedním ze zdrojů inspirace jsou pro ni i kreativní sady Crafts & Science od Albi.
„Albi si našlo v mém srdci místo od úplného začátku, co působím na sítích. A to vlastně úplnou náhodou,“ říká Vladimíra Duchoňová, marketérka a úspěšná tiktokerka. O své práci mluví se zapálením a lehkostí někoho, koho jeho profese skutečně baví. Na TikTok narazila před dvěma lety v jednom podcastu. „V Česku tehdy ještě moc známý nebyl, ale mluvilo se o něm jako o nejrychleji rostoucí síti v historii. Tak jsem ho začala zkoumat skrz práci a testovat na svém profilu.“
Týdně tvořím jedno až dvě videa na kanál Albi. Čerstvě jsem se stala ambasadorkou sad Crafts & Science, takže skoro každý měsíc se moji fanoušci mohou těšit na objevování a zkoušení nějaké sady. Ukážeme si, co ta sada obsahuje, jak se s ní pracuje a co se z ní dá vyrobit.
První půlrok jsem se docela hledala. Aby člověk vydržel něco dělat ve frekvenci jedno i víc videí denně, tak to musí být něco, co z člověka opravdu vychází, baví ho to a má nekonečný zdroj inspirace. A já jsem sice měla nějaký směr, ale nedokázala jsem jej pojmenovat.
No, to bylo skoro osudové. Někdy říkám, že si mě Albi vlastně našlo samo. Když jsem šla na pohovor do Albi, zjistila jsem, že moje úplně první video z prosince 2020, které jsem původně natočila kamarádce na messenger, obsahovalo produkt Albi. Dostala jsem tehdy od přítele k Mikuláši dárek, který dal za okno na parapet. Bylo to nahřívací plyšové zvířátko s levandulí. Celé jsem to natočila a nakonec dala i na TikTok. Za den mělo 50 tisíc zhlédnutí, což pro mě v té době bylo obrovské číslo. Po všech těch pokusech to najednou bylo něco, co opravdu fungovalo. A pak jsem až po dlouhé době na pohovoru v Albi zjistila, že ta roztomilá zvířátka vyrábí právě oni a že už se to se mnou táhne od prvního úspěšného videa.
Hravý, zábavný a trendový, ale zároveň se vždycky snažím přidat i nějakou hodnotu, kterou si z toho člověk může odnést – příběh, smysl nebo poučné sdělení. Když jsem na TikToku začínala, videa obsahovala trendy bez hlubšího významu. TikTok sleduje hlavně mladá generace, děti kolem třinácti let, někdy i mladší. Většinu obsahu ale tvoří lidé, kterým je 18 až 21. Třináctiletí konzumují obsah od někoho, kdo je téměř o deset let starší a baví ho spíš vztahové záležitosti, párty apod. Věci, které ty mladší děti ještě vědět nepotřebují nebo je ani nezajímají. Jako jedna z prvních jsem tak začala dělat něco trochu složitějšího právě pro mladší generaci. Chtěla jsem do videí dát tu přidanou hodnotu – když už děti tráví čas na mobilu, aby si z toho i něco odnesly.
Jsem ráda, když mohu někoho rozvíjet a předávat vědomosti dál. Obsah původně určený na Albi jsem postupem času začala dávat i na svůj osobní profil, a tak se to začalo vzájemně překrývat.
TikTok personalizuje obsah podle toho, co vás zajímá. Každému uživateli tak vlastně nabízí jiný obsah. Když vás budou zajímat videa, jak někdo skáče z balkonu, TikTok vám jich nabídne nekonečné množství. A děti některá extrémní videa vyloženě přitahují. I TikTok se ale vyvíjí a postupem času se zlepšuje bezpečnost pro jeho mladší uživatele.
Myslím, že moje videa dokážou mladší generaci inspirovat k tomu, že po jejich zhlédnutí půjdou zkusit něco tvořit offline. Nikdy bych nechtěla propagovat hry na mobilu.
Když jsem procházela produkty Albi a zamýšlela se nad tím, co bych ráda zpracovala, narazila jsem na sadu Pravěké akvárium, kde jsou tihle korýši jednoduše v sáčku, který dáte do vody a počkáte, až se vylíhnou. Začala jsem o nich točit videa a studovat jejich způsob života, abych mohla vysvětlit, jak je možné, že vajíčka listonohů, která dokážou přežít v nezměněné podobě i několik desítek let, můžete pouhým vložením do vody oživit. To je díky jejich schopnosti, které se říká diapauza, kdy jejich vajíčka pozastaví životní funkce, a až když se dostanou do příznivých podmínek, tak se ten život nastartuje. Spousta lidí si myslela, že to je nějaká hračka s umělým motůrkem, a ne živý tvor.
Vylíhnul se mi listonoh, kterého fanoušci pojmenovali Albík po Albi. To je doteď hlavní celebrita u mě na profilu. Moji sledující začali taky chovat listonohy, dlouhou dobu byla sada Pravěké akvárium vyprodaná. Myslím, že je to hezká aktivita, děti můžou sledovat zázrak, kdy se z toho pytlíčku vajíček vylíhnou živí tvorové. Nejen, že se něco nového dozví, ale buduje to v nich i vztah k přírodě a ke zvířatům, k jednoduché péči a zodpovědnosti za ně.
Ne, bohužel. V přírodě žijí listonozi v různých tůňkách a kalužích a ten životní cyklus musí stihnout, dokud voda nevyschne, žijí tak zhruba měsíc až dva.
Podařilo se mi odchovat pět listonohů, kterým se vylíhli potomci, takže teď natáčím další sérii videí s názvem Listonozi se vrací.
Bavila mě chemická laboratoř a také výroba slizu ze surovin, které člověk najde doma. Působí to skoro jako kouzlo.
Líbí se mi, že hlavní postavy vždy provádí rodiče a děti nějakým příběhem. Ty ilustrace jsou navíc moc hezké, mně osobně to celé dává smysl.
Mám stativ, světla a telefon. To je moje veškerá výbava. Na TikTok je to ideální, tam se ani vyloženě profesionální vybavení nevyplatí. Sociální sítě jsou dělané lidmi a pro lidi. A aby to bylo autentické, je to nejlepší dělat tou kvalitou, kterou si normální člověk vytvoří doma. Samozřejmě to nejde točit na kalkulačku, nějaká kritéria tam jsou, ale TikTok funguje na bázi nedokonalosti. To je velký rozdíl oproti Instagramu.
Obecně by se měla videa na TikTok točit co nejjednodušeji a nejrychleji. Já k tomu přistupuji trochu náročněji i vzhledem k tomu, že tam mám vždycky nějaký příběh. Prvně tomu přechází průzkum, který mě dovede k nápadu, na základě toho vytvořím scénář, podle kterého natočím příspěvek, který se pak ještě stříhá a dabuje. Pořád se něco učím a je to takové učení se hrou.
Editovat videa dneska umí i desetileté děti, stačí si stáhnout aplikaci k tomu přímo určenou. Je to takové intuitivní, myslím, že to zvládne opravdu každý.
Krátká videa umísťuji i ve formě Reels na Instagram. Tam jsem si našla jiné publikum než na TikToku – rodiče, kteří hledají inspiraci, co tvořit s dětmi.
Určitě, on mi s tím hodně pomáhá. Ve videích občas můžete zahlédnout i jeho ruce. Jsem moc ráda za to, že spoustu věcí můžeme tvořit spolu.
V současné době ne, ale uvědomuji si to a začínám na tom pracovat. Sítě jsou tvořené tak, aby tam lidé trávili víc a víc času, a je to svým způsobem nebezpečné. Náš mozek funguje na základech, které se tvořily už v pravěku, a právě na tyhle jeho mechanismy často cílí obsah na sociálních sítích a je vlastně dost těžké se tomu ubránit. Je to ale velmi důležité téma, které bych ráda otevřela i před svými sledujícími.
Ano, protože je to pro mě i jistá forma zpětné vazby. Nestíhám číst úplně všechny, ale snažím se odpovědět hlavně dětem, které si mnohdy vzpomenou, když se vidíme na živo, kdy jsem jim na co odepsala.
Těch bývá zpravidla tak 30 %, což je úplně normální zdravý poměr. K tomu jsem si ale postupem času musela dojít, na začátku jsem to samozřejmě vnímala jinak. Časem si zvyknete a vytvoříte si jistou odolnost. Ne každému se moje videa musí líbit.
Vladimíra Duchoňová vystudovala bakaláře na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity v oboru občanská výchova a matematika, inženýrský titul získala na Provozně ekonomické fakultě Mendelovy univerzity v oboru komerční komunikace. Před dvěma lety nastoupila jako marketingová manažerka do dnes již úspěšného brněnského startupu Lobey. Aktivně tvoří obsah na svůj TikTok, Instagram a první videa pro Albi začala točit v červnu 2021. Dnes je ambasadorkou kreativních sad Crafts & Science.
Text: Viola Černodrinská Foto: Marie Radoušová, archiv Albi