V tajze šílenství

Hry

Tajemný meteorit v oblasti Sibiře, ztracené vědecké výpravy, podivuhodně změněná zvířata a lidé, váleční hrdinové toužící po slávě a dobrodružství, obří mechové… To vše představuje kulisu hry Expedice, která je zasazena do univerza hry Scythe po událostech v ní zachycených.

V tajze šílenství

Tentokrát se nestanete velitelem vojenského oddílu, ale vědecké výpravy. Na začátku každou tvoří jeden mech, jeden hrdina a jeho zvířecí společník. V průběhu času ji mohou doplnit rozmanití dělníci a posílit nalezené předměty, kosmické úlomky a úkoly, kterými se můžete proslavit.

 

CTHULHU POTKÁVÁ OBŘÍ MECHY

Atmosféra hry mi připomněla díla Howarda P. Lovecrafta, zejména díla V horách šílenství (expedice v odlehlých chladných oblastech) a Barvu z kosmu (změny vyvolané dopadem meteoritu). Čím více pronikají výpravy do neznáma, tím častěji naráží na všudypřítomnou zhoubu, jejíž porážka si vyžádá veškerou vaši sílu a chytrost. A stejně jako v Lovecraftově světě budou vaši hrdinové mnohdy na konci fyzicky a psychicky na dně. Ponurou atmosféru dále dokreslují úryvky z deníku velitele jedné z expedic, jež vám doporučuji si během hry přečíst.

 

 

Expedice v sobě spojují několik atraktivních mechanismů – objevování a využívání herního plánu, specifický deckbuilding a z něj vycházející engine building, jestliže se vám podaří propojit správné karty a akce. V každém tahu provádíte dvě až tři akce – pohybujete se svým mechem po herním plánu, využíváte možností jednotlivých lokací a/nebo hrajete karty. Ty vám poskytují tzv. základní přínos v podobě zvýšení síly či chytrosti, a pokud na ni přidáte odpovídajícího dělníka, tak i další efekt, vycházející z jejího druhu. 

 

OBJEVY DOSUD NEVÍDANÉ

A co je cílem hry? Získat nehynoucí slávu pro svého hrdinu a jeho výpravu. Ta zahrnuje několik aspektů – splněné úkoly, roztavené meteority, nashromážděné karty, potřenou zhoubu nebo třeba počet dělníků ve vaší výpravě. Jakmile se dostanete na pole, jež vám dovoluje se pochlubit vašimi úspěchy, přidáte na herní plán jednu svou hvězdu. A ve chvíli, kdy někdo umístí všechny čtyři své hvězdy, dojde ke spuštění konce hry.

 

 

Tu vyhraje ten z vás, kdo nashromáždí nejvíce peněz. Ty lze získat jednak přímo díky některým akcím, dále pak za každou umístěnou hvězdu v závislosti na počtu splněných úkolů (tj. čím více úkolů jste zvládli, tím větší je vaše odměna) a nakonec za předměty, které jste vylepšili (herně je přimontujete na svého mecha, resp. přiložíte jejich karty k jeho desce).

 

POZOR, TOHLE NENÍ SCYTHE!

Pokud jste příznivci hry Scythe a budete od Expedic čekat stejné mechanismy pouze posunuté v čase, vaše očekávání se nenaplní. Expedice jsou totiž samostatnou hrou se vším všudy. Najdete zde sice styčné body se Scythe – vedle herního světa a grafického zpracování především plastové mechy vs. dřevěné dělníky, žetony map připomínající žetony setkání či podobně vypadající peníze, ale zároveň i řadu odlišností.

 

 

Jedná se především o absenci přímých konfliktů. V Expedicích se mj. nemohou dva mechové setkat na jedné lokaci, takže místo přímých střetů dojde spíše na závodění. A já se přiznám, že tento princip je tematickému pojetí této hry mnohem bližší. Jednotlivé výpravy spolu sice soupeří ve sbírání artefaktů, shromažďování meteoritů a plnění misí, zároveň však mají společného nepřítele v podobě tajemné zhouby, jejímž potíráním chtějí prospět celé krajině (a kromě toho i spolu soutěží i v tomto ohledu). S tím souvisí i používání dělníků, kteří se drží poblíž mecha (tj. nevstupují přímo na herní plán) a do dění zasahují jako obsluha artefaktů, podpora velitelů nebo zpracovatelů meteoritů.

 

 

Expedice nabízí kromě zajímavých mechanismů i atraktivní téma. Má relativně jednoduchá pravidla, která ale díky náhodně sestavovanému hernímu plánu a široké nabídce a obměně karet slibuje velké kombinační možnosti a silnou znovuhratelnost. Zaujme rozhodně i vizuální zpracování, kdy hlavní výtvarník Jakub Rozalski velmi elegantně přeplul z prvoválečného alternativního světa do prostředí, kde v neznámu číhá hrozba, jež dokáže postupně ovládnout vše živé. A jakou větší výzvu už hráči potřebují? Ať už budete představovat stárnoucího stratéga, úspěšnou podnikatelku nebo zkušeného survivalistu, vaším společníkem bude majestátní tygřice, rozpustilý opičák nebo kyberliška a váš mech bude připomínat obřího bizona, chodící drakkar nebo sud s kotoučovými pilami, vždy budete mít šanci, aby se právě vaše expedice zapsala do historie velkými písmeny (i když třeba jen do té herní).

 

Nová samostatně hratelná hra Expedice ze světa Scythe bude co nevidět skladem - už v pátek 22. září bychom měli odesílat předobjednávky. 

 

Autor: Václav Pražák Foto: Archiv Albi


 

Naposledy přidané

Nahoru