Kvído slaví! Od 2. do 30. 4. máte možnost nakoupit všechny Kvídovy produkty se slevou 15 %
Zbývá:
Nakoupím

Jsou vaše děti závislé na TikToku? Zjišťovali jsme proč

Kavárna

TikTok. Rodiče většinou tuší, že existuje a že tam jejich děti tráví hromadu času. Ale moc nechápou proč, protože to celé působí jako praštěný kanál plný ještě praštěnějších videí. Mluvíme přitom o nejrychleji rostoucí sociální síti světa, která má mít letos až 1,5 miliardy uživatelů. A rozhodně to nejsou jenom děti.

Jsou vaše děti závislé na TikToku? Zjišťovali jsme proč

Aplikace TikTok je čínského původu, a už proto vzbuzuje po světě větší či menší kontroverze od samého začátku. Když se pak začala doslova virálně šířit primárně v mobilních telefonech dětí (právě tak nejspíš existenci TikToku objevilo 99 % českých rodičů), přišla vlna obav, jaký obsah tam vlastně sledují. Je totiž těžké pochopit, že by pro návštěvníky mohla mít takovou přitažlivost více či méně amatérská videa ze života. Tedy, videa – nejčastěji prostě několik vteřin děje, který je bez kontextu, možná k něčemu odkazuje, možná taky ne, a možná jde o úplně „random video“, jak říkají děti, tedy smyčku úplně beze smyslu. Což je paradoxně to (vedle často chytlavého hudebního doprovodu), co funguje úplně nejvíc. 

 

Proč je TikTok tak návykový?

Kolik odborníků, tolik názorů. Většinou se ale shodnou, že naprosto největší roli hraje neprůstřelná jednoduchost appky. Uživatel nemusí dělat nic, o všechno se postará algoritmus. Ze zvědavosti na TikTok nakouknete, prosvištíte pár videíček, některá dokoukáte, některá ne, zasmějete se, nebo dokonce dáte lajk a hotovo. Jste v pasti. Pár minut je pryč a vy zjišťujete, že těch kočiček a zjančených pejsků, co vás berou nejvíc, se najednou zobrazuje víc a víc. Zatímco videa pádů, která jsou vám nepříjemná, už dala pokoj. Dáte si dalších deset minut – a algoritmus už má jasno. Jakmile se budete příště zase trochu nudit, TikTok už čeká. A má pro vás přesně taková videa, u kterých „vytuhnete“ klidně hodinu, nebo i víc, ani nevíte jak. Podle statistik vede TikTok žebříček aplikací, které lidé za den otevřou nejvícekrát.

 

 

Zajímavosti o TikToku: 
 

  • TikTok nezveřejňuje téměř žádná statistická data. Většina z nich tedy pochází z průzkumů, odhadů a firma se k nim oficiálně nevyjadřuje.  

  • Poslední 3 roky se TikTok drží mezi nejstahovanějšími aplikacemi na světě.

  • Počet jeho uživatelů na Zemi letos dosáhne 1,5 miliardy.

  • TikTok je dostupný ve více než 150 zemích, ve většině vede žebříček nejpopulárnějších mobilních aplikací.

  • Obsah na TikToku má několikanásobně větší odezvu (lajky, komentáře) než cokoliv na jiných sociálních sítích. 

  • Nejpopulárnější profily mají přes 100 milionů sledujících.

  • Nejpopulárnější obsah jsou #zábava, #tanec, #Pranks (chytáky), #fitness, #hobby, #beauty, #fashion, #recepty (počet zhlédnutí videí dosahuje v některých kategoriích až stovky miliard za rok). 

  • Aplikace má původ v Číně, kde vznikla v roce 2017 po odkoupení služby musical.ly – od té doby tam existuje pod názvem Douyin a má přes 600 milionů čínských uživatelů. 

  • TikTok je název mezinárodní verze, která vznikla speciálně pro západní trh. 

  • Ačkoli jsou Douyin a TikTok vlastně totožné, fungují zcela odděleně. Obsah čínské aplikace (Douyin) je omezený politickým dohledem, zatímco západní verze (TikTok) je svobodná, a proto v Číně oficiálně zakázaná. 

  • TikTok je zakázaný ještě v Indii, Pákistánu, Indonésii a Bangladéši. 

TikTok chytí každého

„Rozhodně neplatí, že je TikTok kanál pro děti. Ani že ho jenom sledují jen ony. Podle dostupných dat je celosvětově většina uživatelů ve věku 18+,“ říká Andrea Hurychová, majitelka digitální agentury WeDigital. Několik let byla v ČR jediným oficiálním školitelem YouTube (s Google certifikátem), od letošního roku je u nás zřejmě nejbližším spolupracovníkem TikToku. „Možná můžeme zjednodušit, že je to aplikace pro Gen Z, tedy lidi narozené zhruba od půlky 90. let do roku 2012. Ale data ukazují, že se na něj brzy připojí alespoň jednou za měsíc každý čtvrtý člověk na planetě,“ doplňuje.

 

Reels na Instagramu kopírují TikTok

Ještě nedávno jsme mysleli, že největší žrout času je Instagram, ale TikTok ho rychle převálcoval. Ve snaze držet krok dokonce přišel Instagram s konceptem tzv. Reels. Co to je? No v podstatě videa, jaká najdete na TikToku. A velká většina z nich dokonce z TikToku původně pochází. Takže pokud si chcete udělat představu, co je TikTok, ale nechcete ho mít v telefonu, Instagram je vám k dispozici. Průzkum převzatý agenturou ČTK nicméně dokazuje, že se Češi TikToku nebojí – za poslední rok se počet uživatelů zdvojnásobil (na 1,5 milionu) a nejméně jednou ho vidělo asi 21 % internetové populace v ČR. Objemem obsahu a interakcí se tak vyrovná teenagerovskému Snapchatu nebo kariérně zaměřenému LinkedInu.

 

 

Jak vidí fenomén nakažlivě populární aplikace odborník, respektive odbornice? Pár otázek jsme položili přímo Andree Hurychové. 

 

Proč je TikTok tak populární?

Svoji roli hrají určitě prvky, které zmiňujete. Právě skvěle promyšlený algoritmus, který každému nabízí dokonale vyladěný mix obsahu, je samozřejmě zásadní. Na TikToku na vás prostě vyskakují videa, která vás zaujmou. Dalším důvodem je ale třeba fakt, že například oproti Facebooku nebo Instagramu má TikTok opravdu jen zlomek reklamního obsahu, který uživatele jinde štve. 

 

Snažíme se hlavně o pohled očima rodiče. Co je hlavní a typický obsah? Dá se říct, co je na TikToku nejpopulárnější? 

Samozřejmě existují statistiky počtu zhlédnutí hashtagů jednotlivých kategorií. Ale o obsahu to moc vypovídat nemusí. Na TikToku jsou miliony a miliony videí, používá ho prezident Biden, úspěch může mít babička, která sdílí scény ze života v důchodu, obsah produkují herci, celebrity, prostě kdo vás napadne – vlastní videa nahrává přes 50 % uživatelů. Globálně populární je třeba tiktokerka z Afriky. Takže říkat, co na TikToku frčí a co ne, může být zavádějící. V úplně obecné rovině platí to, co jinde – zábavný obsah. Pro TikTok jsou specifická tzv. trendová videa. Někdo přijde s nějakou parodií, s využitím skladby, fotky, scény z filmu nebo videa jiného uživatele… A ostatní se toho chytnou a udělají vlastní verzi. 

 

 

Takže chytlavost TikToku není v nějaké technologické specialitě. 

Z hlediska kreativity nebo tvorby obsahu ne. Velký vliv má jednoduchost ovládání. Dá se vysledovat, že se zkrátila doba, během které musí video zaujmout. Zatímco u YouTube jsme mluvili o 5 vteřinách, na TikToku je to zhruba vteřina. Svajpování neboli posouvání videí je extrémně snadné, stačí pohnout prstem a scroll se vám automaticky zastaví přesně na dalším videu. Nemusíte se ani trefovat, všechno je předpřipravené. Razantně se tak aktivuje snaha zaujmout už prvním záběrem. 

 

A co typy obsahu? Děti TikTok doslova hltají, ale rodiče jsou v něm úplně ztracení. Mají mít obavy? Jak je to s násilným nebo sexuálně motivovaným obsahem?

Se 100% jistotou by musel odpovědět někdo přímo z TikToku. Kontrola obsahu probíhá, a je dokonce poměrně přísná. Jenomže nového obsahu je tolik, že si nejsem jistá, nakolik se na ni můžete spolehnout. Plus – nejde jenom o sex nebo násilí. Videa dopravních nehod, nešťastných událostí nebo i prostých zranění při sportu, to taky určitě není typ obsahu, který byste dětem běžně servírovali. 


Takže platí, že by rodiče měli hlídat, co děti přes mobil sledují?

V každém případě by o tom měli mít alespoň povědomí. A to se nemusíme bavit jen o TikToku. To platí obecně. U každé sociální sítě, kterou jejich děti sledují, by rodiče měli vědět, kolik času na ní tráví a jaký obsah konzumují. A ideálně se o tom s nimi bavit, poskytovat kontext. YouTube má například dětskou verzi YouTube Kids, na TikToku zase můžete zapnout tzv. rodičovskou kontrolu, čímž dítěti nastavíte omezený režim, který odfiltruje nevhodný obsah. A můžete také určit dobu, kterou s aplikací tráví. Provozovatelé se snaží obsah kontrolovat, ale čím větší kontrola, tím složitější používání. Což znamená, že vás brzy přeskočí někdo, kdo ten obsah zas tolik nehlídá. A lákavost sociálních sítí stojí a padá se zajímavostí obsahu, který sdílí sami uživatelé. Tak je k tomu potřeba přistupovat. 

 

 

Ale abychom se netvářili, že je TikTok nějaká brána do pekel. Může děti i vzdělávat? 

Samozřejmě. Když se najde někdo, kdo se v tom prostředí dokáže se zajímavým a edukativním obsahem vyprofilovat. TikTok je primárně zábava, ale už teď existují cíleně vzdělávací profily. Například jazyková škola Duolingo – asi nejpopulárnější způsob, jak se učit cizí jazyk. Jejich přístup k TikToku je skvělý. Takže to určitě jde. Ale samozřejmě musíte zvolit jinou cestu než biflování slovíček. 

 

Jak se TikToku bráníte vy sama? 

Mám problém spíš se „staršími“ sociálními sítěmi. Hlavně s Instagramem. Ale i na něj mám v mobilu striktně nastavené upozornění. Denně jsem si povolila 45 minut. A snažím se to dodržovat. Je nás ale v agentuře víc a naštěstí mám i mladší kolegy, kteří trendy na sociálních sítích sledují s mnohem větším osobním zaujetím než já. A dobrovolně. (Smích.) Mě osobně ještě pořád víc láká spíš živý kontakt s lidmi. Radši jdu na kafe nebo se projít. Ideálně do přírody. A pokouším se vypnout nejenom telefon, ale i mozek. 

 

Víte, že i Albi najdete na TikToku? Sledujte nás a zažijte s námi radost z dárků i ze hry. 

 

Text: Michal Schindler  Foto: Getty Images, Archiv A. Hurychová

Naposledy přidané

Nahoru