Až do 13. prosince nakoupíte vše s logem Albi se slevou 15 % - Napište si o výhodu O2!

Můj svět je chléb a hry

skladem více než 5 ks
Antonín Kokeš očima Václava Mazánka. Proč je podnikání jako houbaření, proč se vyplatí být zvídavým začátečníkem a proč je dobré být... více o produktu

300 Kč

Popis Můj svět je chléb a hry

Proč je podnikání jako houbaření, proč se vyplatí být zvídavým začátečníkem a proč je dobré být spontánní. Kniha o tom, jak se od prodeje pohlednic na Staroměstském náměstí dostat až k miliardovému byznysu s hrami a dárky, voňavým chlebem a brzy i šik oblečením. 

Antonín Kokeš očima Václava Mazánka

Neohlížím se za životem. Na sepsání memoárů nemám věk a ani paměť. Ale chtěl bych vyprávět o některých obdobích svého života. Poslední dobou se mě lidé ptají na velmi podobné věci. Zajímá je, jak jsem přišel k nějakému nápadu, nejčastěji mají dotazy na začátky podnikání. Narostlo to po rozjezdu pekáren a přiznávám, že jsem to trochu přiživil i já sám, protože jsem začal o podnikání přednášet.

Jenže jsem neodhadl zájem lidí o moje kurzy a brzy jsem zjistil, že nemám šanci je časově zvládnout. Tak mě napadlo, že by bylo možná praktičtější, kdybych se všechno pokusil sepsat. Forma rozhovoru, kterou jsem nakonec zvolil, pro mě byla nejpřirozenější.


Rady pro začínající i zkušené podnikatele, které vás budou knihou provázet, jsem zasadil do souvislostí v mém životě. Protože podnikání je samozřejmě jen jednou jeho součástí. 


Prožil jsem si krásné i těžké chvíle a moc dobře vím, že být na dně neznamená, že tam také zůstanete. Velmi často existuje cesta vzhůru - jen se musí věřit, vytrvat a pracovat. Myslím, že jsem příslušníkem generace, která měla velké štěstí, když zažila změnu poměrů v roce 1989. Zároveň jsme ale ještě na vlastní kůži ochutnali starý komunistický režim, takže velmi dobře víme, jaký je život v totalitě. V žádném případě nechci, aby se něco podobného vrátilo, takže to mé vzpomínání je určeno i mladým lidem. Snad jim to připomene, že pro demokracii je potřeba něco dělat a jak je skvělé, že ji máme. 

 

Vybráno z úvodu knihy Můj svět je chléb a hry - Antonín Kokeš očima Václava Mazánka

 

Recenze

Hodnocení 5

1 x

100 % zákazníků doporučuje

1 hodnocení uživatelů

Máte zkušenost s tímto zbožím?

Napište recenzi a pomozte ostatním s výběrem.

Napsat recenzi
Zákazník
Anež A.
Knihu jsem přečetla jedním dechem, forma rozhovoru je velmi čtivá. Ačkoliv nás kniha provádí Kokešovým životem od začátku až do současnosti a nevyhýbá se ani osobním tématům, jako je dětství, smrt v rodině, rozvod nebo nová láska, v podstatě nejde vůbec pod povrch obyčejného kavárenského vyprávění cizímu člověku. Je skvělé, že vznikla kniha, která mapuje počátky úspěšného businessu v Česku, moc takových není. Má nicméně daleko k zahraničním biografiím úspěšných podnikatelů, kteří odkrývají průvodní obtíže a osobní vhledy do toho, proč se firmě v určitých obdobích dařilo a jak se přes obtíže v napjatých obdobích dostala ke stabilnímu fungování a komerčnímu úspěchu (např. Umění vítězit /v originálu Shoe Dog: A Memoir by the Creator of NIKE/ - Phil Knight, nebo Štěstí doručeno /v originálu Delivering Happiness/ - Tony Hsieh a další…). Václav Mazánek, který Antonínu Kokešovi pokládá otázky se nevyhýbá konfrontačním otázkám, několikrát se ptá na problémy a složitosti, nicméně většina odpovědí zůstane u toho, že žádné velké nebyly a že to sice byla tvrdá práce, ale nic zásadního se nekazilo. Těžko uvěřitelné, že? Kokeš některá složitější období nakonec vykresluje sám, zejména problémy se vstupem na polský trh, kde zpočátku vybrali nekompetentní vedoucí. Je hodnotné, že konečně zmiňuje obtíže, ale opět mi přijde, že zde nejde pod povrch. Bylo by zajímavé a poučné si přečíst, v čem daná vedoucí selhávala, proč nebyla dobrá a v čem byla ta následující lepší. Pomohlo by to člověku pochopit některé zákonitosti expanze a nabírání lidí. Co se těžkostí týče, následuje popis rozcházení se s mnohaletým business partnerem po odloučení se, které vedlo k různým přístupům a toleranci rizika ve firmě. Chápu, že jde o citlivé téma a že všichni zmínění aktéři stále žijí a pohybují se v zemi, kde je lze fyzicky potkat, a proto je důležité chránit jejich soukromí. Opět bych ale ocenila větší hloubku analýzy, proč se partneři rozešli a na jakých úrovních se lišily jejich přístupy. Co vedlo jednoho k víře, že je dobré více riskovat a pouštět se do úplně nových oblastí, proč byl ten druhý tak konzervativní? Samotný příběh je velice zajímavý tím, jak bezrizikově a minimalisticky Kokešovo podnikání začalo. Jako student prodával pohledy a postupně tento prodej rozšiřoval za pomoci svých kamarádů až se dostal do stádia, kdy skupoval celé náklady od vydavatelů a stal se licenčním partnerem obrovské a zavedené firmy Hallmark. Autor zde vnímá jako zlomové to, že jemu a jeho tehdy též dvacetiletému partnerovi firma Hallmark svěřila velkou důvěru a že jim ukázala, že na důvěře a podpoře partnerů celý obchod stojí. Jak píše, tuto důvěru a principy čestného jednání převzal do své stále rostoucí firmy, kde se snaží, aby byly základním kamenem pracovní kultury. Mimo rovných vztahů ve firmě také usiluje o přátelské až rodinné prostředí, které vnímá za klíčové. Celkově je z knihy znát, že lidský kapitál považuje za jeden z nejdůležitějších. Jednak pečuje o své zaměstnance, ale hlavně si uvědomuje i dopady atmosféry ve firmě a naladění zaměstnanců na obchodní aktivitu. Jak popisuje, je zásadní, že zaměstnanci jsou o nabídce dobře proškolení a že vytváří příjemné prostředí na prodejně a umí zákazníkovi poradit. V tom s autorem naprosto souhlasím. Lidský faktor nepodceňuje ani u navrhování nových produktů. Jak píše, každý zaměstnanec, nehledě na jeho pozici, má hodnotné vhledy do toho, jak by běl nový produkt vypadat a fungovat a může tedy pomoct s jeho designem lépe než externí rádce. Líbilo se mi, že před vytvořením nového odvětví podniku, ať už Albi prodejen, nebo Antonínova pekařství, si Kokeš stavěl fyzické prototypy prostorů a na svých zaměstnancích si zkoušel, jak bude daný prostor fungovat, díky čemuž mohl vyladit detaily rozvržení prostoru. Kdo zná Albi prodejny a Antonínova pekařství, pochopí, o čem je řeč. Zkušební pultíky, kde si můžete vyndat stolní hry a vyzkoušet si je (vysoké tak akorát na to, abyste to celé zvládli absolvovat ve stoje), nebo zabudované terminály na placení kartou v pultech pekařství… Tento přístup prototypování není zdaleka samozřejmý a je hojně vychvalován a doporučován ve startupové literatuře (např. The Art of Innovation: Lessons in Creativity from IDEO, America's Leading Design Firm, KELLY) a tady je skvěle ukázáno, že to opravdu jde dělat v praxi. Kniha je protkaná barevnými ilustracemi zlomových scén Antonínova podnikání a rudě, velkým tučným písmem vytištěnými business poučkami, které dává jako rady začínajícím nebo stagnujícím podnikatelům. V knize zmiňuje, že se pustil do kurzů pro podnikatele, které nebylo po čase možné časově stíhat, proto ostatně i všechno sepsal a vydal tuto knihu. Myslím, že v českém prostředí je to poměrně ojedinělé a že je hodnotné, že popsal příběh firmy, kterou mnoho lidí obdivuje. Konkrétní poučky mi nicméně přišly hodně vytržené z kontextu a bez dalšího vysvětlení nepoužitelné. Ač obecně chápu, kam jimi autor mířil, v této formě nemají myslím velký přínos. Například, na straně 106 je poučka „Když vyvíjíte nový produkt, dejte si záležet na každé detailu. Ale nepřežeňte to.“ To je jednak velmi obecné a samo se to tak trochu popírá, ale hlavně to ani nijak není vysvětlené v kontextu sousedících stránek, které popisují vstup na zahraniční trh, ne vývoj produktů… Celkově je kniha velmi milá, a tak jako většina hezkých barevných produktů Albi zahřeje u srdce, ale nic moc kromě inspirace to člověku intelektuálně nedá. Myslím, že jde o trochu oslavný portrét ojedinělého podnikatelského úspěchu, ale bez hlubších zamyšlení nebo analýz obchodní části úspěchu. U knihy není zcela jasné, kdo je cílovka – je to pečující mamina, co kupuje u Albi dětem interaktivní stolní hry a domů dekorace andělů a tolik inzerované inovativní svíčky bez parafínu z nabídky nevšedních zbytečností od Albi? Nebo je to pro začínající podnikatele, kteří hledají odpovědi na otázky, jak začít škálovat malý podnik a jak přesvědčit zákazníky? Nejsem si zcela jistá, myslím že na maminu má kniha zbytečně moc červeně vytištěných pouček, na podnikatele zase nejde dost do hloubky. Myslím, že cílí tak nějak na masovou většinu populace, které to prostě přijde obdivuhodné, hezké a dobré, tak jako narozeninová přání z Albi, proti kterým většina nic nenamítá a hojně je konzumuje. I přes svoje výhrady nicméně knihu hodnotím velmi kladně, protože jednak poodhaluje osobní cestu úspěšného českého podnikatele a takových knih není mnoho, zároveň vyzdvihuje klíčové hodnoty v přístupu k lidskému kapitálu, a navíc je čtivá a zábavná. Takže celkově doporučuji, ale čekejte spíš milou inspiraci než poučení.

Diskuze

Máte dotaz k produktu „Můj svět je chléb a hry“?

Napište nám a my vám rádi odpovíme.

Napsat dotaz
Nahoru